A Bosch

Lid ledenpanel
  • Aantal bijdragen

    13
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over A Bosch

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. A Bosch

    Remgeld als sturing zorgkosten; de zorg is niet gratis!

    Vroeger was het inderdaad zo dat patiënten dan sneller doorliepen naar de SEH maar in steeds meer ziekenhuizen gaan deze dicht omdat de huisartsenposten er voor komen te zitten. Dat mensen langer door blijven lopen is niet terug te vinden in cijfers. Je hebt gelijk wanneer je zegt dat selectie door deskundige zoals triage-assistenten helpt maar dit roept op huisartsenposten veel agressie op. Ik ben er van overtuigd dat triage door de portemonnee help. Zorg is niet gratis.
  2. Elk jaar, wanneer de bladeren vallen, is er weer de discussie over de hoogte van de premie van de zorgverzekeraar. Gaat hij dit jaar 3 of 7 Euro per maand omhoog. Dit is een non-discussie. Dit is nog geen 20% van de werkelijke kosten die we werkelijk betalen. De overige 80% dragen we bij middels de Zorgverzekeringswet (Zvw) en Wet langdurige zorg (Wlz). Per Nederlander (van baby tot bejaarde) kost de zorg € 5690,- / jaar. Dit is ongeveer 25 a 30% van een inkomen. Deze inkomensafhankelijke bijdrage stijgt in 2019 ook, maar daar is geen discussie over. Het wordt tijd dat we deze cijfers en kosten van de zorg onder de aandacht brengen van de verzekerden zodat duidelijk wordt dat zorg meer kost dan de maandelijkse bijdrage aan de zorgverzekeraar. Zorg kost heel veel geld en deze kosten stijgen elk jaar. https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2019/zorgkosten-nederland-bijna-100-miljard
  3. Zorg dat de apothekers, de opticiens, de audiciens, de fysiotherapeuten, de medisch specialisten, de tandartsen en de orthodontisten minder of geen financiële prikkels hebben om iemand te behandelen. Of bijvoorbeeld in het geval van de apothekers, om automatisch herhaalmedicatie klaar te zetten voor chronische aandoeningen. De medicatietrouw is dan niet meer te controleren. Veel mensen halen die medicatie niet op en de medicijnen verdwijnen in de prullenbak of de patiënt haalt ze wel op en zet ze bij zijn bestaande voorraad. In beide gevallen stuurt de apotheker de rekening naar de zorgverzekeraar. Samengevat; slechtere zorg tegen verhoging van zorgkosten.
  4. Voer een eigen bijdrage in voor huisartsbezoek. Een bedrag dat je ter plekke moet betalen of zeer snel door de zorgverzekeraar bij de verzekerde in rekening wordt gebracht. De druk op de huisartsen en huisartsposten is veel te hoog en wordt onbeheersbaar? Laat mensen voelen dat de zorg niet gratis is. Het moet altijd betaald worden! Deze werkwijze komt uit België waar voor elke consumptie van zorg een eigen bijdrage wordt betaald.
  5. Schaf de bril- en hoorapparaatvergoeding via de commerciële opticien en audicien af. Een montuur vergoeden….dat heeft toch niets met zorg te maken? Een optometrist en audicien die leveren zorg en horen geen reclame te maken. Net als artsen. Maar het consumeren van monturen, onnodig nieuwe glazen en voor iedereen gratis hoorapparaten; dát moet stoppen. Deze commerciële organisaties maken het nog bonter door de consument op het einde van het jaar op te roepen om hun eigen bijdrage aan de zorgverzekeraar te controleren zodat men nog een aanmerking kan komen voor een gratis product. Schande. Ik ben benieuwd hoeveel de premie dan omlaag kan.
  6. A Bosch

    Meld je aan voor gesprek over Bewust zorggebruik

    Allereerst een compliment voor dit uitstekende initiatief. Mijn voorstel zou zijn de IZZ leden (vaak zelf zorgverleners) eens uit te nodigen op een congres om samen te zoeken naar mogelijkheden de zorg betaalbaar te houden. Nodig ze uit en snij een aantal onderwerpen aan bv. Eigen bijdrage per bezoek(in België remgelden genoemd) Nodig hierbij een Belg uit voor uitleg en resultaat. "Zogenaamde Zorg" uit het (aanvullende) pakket. Denk hierbij aan brillen en hoorapparaten die door commerciële partijen worden aangeboden. (De marges hierop zijn gigantisch) Het werkelijk zelf 100% samenstellen van aanvullende pakketten. Dus kiezen uit een menulijst waarbij de keuze dan wel voor een vastgestelde tijd wordt vastgelegd. Dus niet aanvullend tandarts voor 1 jaar en dan 1005 gebitsrenovatie en dan weer eruit stappen. etc. Ik denk dat het IZZ na deze toetsing van haar leden een echt afwijkende zorgverzekeraar kan worden. Natuurlijk doe ik graag mee met de discussie.
  7. Ik hoop inderdaad dat ik geen gelijk krijg. We zijn alleen maar gebaad bij een sterke community. Dus tot in de herft.
  8. Beste Isa. Ik hoop inderdaad niet dat 50% gaat overstappen. Het was een voorbeeld (en dat moet je altijd in extreme doen om het te verduidelijken) wat dit betekend voor de positie van IZZ bij de VGZ en CZ. Het doet echter niets af van het feit dat we zelf van binnen uit het IZZ aan het uithollen zijn. Versterken van het collectief door goede pakketten aan te bieden die toegesneden zijn op de leden brengt meer dan een versnippering van de aanbieder(s) en pakketten. Het is nu voor een verzekerden al bijna onmogelijk om uit de zeer vele pakketten die door de zorgverzekeraars aangeboden worden te kiezen. Het mooie was dat IZZ dat voor haar leden verzorgde en dat gaf vertrouwen. De duidelijkheid neemt door de gemaakte keuze niet toe en CZ is de lachende derden.
  9. Beste Isa. Je hebt gelijk wanneer je zegt dat de mails van het VGZ veilig zijn. Maar daar ligt juist het probleem. De gemiddelde gebruiker ziet niet het verschil tussen een juiste mail van het VGZ of een nagemaakt mail (phishing) van een oplichter. Het zou mooi zijn wanneer iedere gebruiker elke keer zijn mail zou controleren op het juiste afzenderadres maar dat is niet de praktijk. In de afgelopen 2 maanden zijn er 3 keer phishing mails verstuurd namens zogenaamd de belastingdienst verstuurd in Nederland. Het is dus wachten op een aanval via IZZ/VGZ omdat zij het wel erg makkelijk maken via een link een bestandje op de pc te zetten. Opvoeden van gebruikers is mooi (maar gaat nooit lukken want we klikken maar) maar het is beter aan de voorkant (dus bij de verzender van mails zoals IZZ/VGZ , de zaak dicht te timmeren. Dus geen links in een mail ter bescherming van de ontvanger.
  10. Beste Isa. Jammer genoeg ben ik het niet helemaal met je eens. Momenteel heeft het IZZ 410.000 leden. Het potentieel is natuurlijk veel groter en het zou mooi zijn wanneer meer zorgverleners zich zouden aansluiten bij het IZZ. Want juist in de verzekeringswereld geldt dat hoe meer verzekerden hoe meer het risico gespreid wordt. Dit betekent dan ook dat wanneer ons collectief veel leden heeft zij goede en scherpe afspraken kan maken met het VGZ. (Hoe groter de club, hoe sterker de zeggenschap en inkoopkracht). Dat is ook de reden dat veel zorgverzekeraars in het verleden zijn samengegaan en dat we nu nog maar 4 grote jongens hebben die 88% van de markt beheersen. Het aandeel van IZZ binnen VGZ is momenteel ongeveer 10%. Niet groot maar sterk genoeg om mooie pakketten uit te onderhandelen voor haar leden. Wanneer we deze 410.000 leden in de toekomst verdelen over 2 zorgverzekeraars dan daalt ons aandeel binnen VGZ naar 5%. Je kunt je voorstellen wat dit betekent in overleg- en onderhandelsituaties. Verkering met 2 partners loopt nooit goed af.
  11. Beste IZZ. Het klinkt mooi dat we nu kunnen kiezen uit 2 zorgverzekeraars maar ik denk dat daarmee de onderhandelkracht van het IZZ minder wordt. Wanneer je zaken doet op basis van een kleine 500.000 leden is er meer te bereiken dan wanneer je dat doet voor (bijvoorbeeld) 200.000 leden. Het aangeboden pakket zal hieronder lijden. Hiermee versterken we het ledencollectief niet maar versnipperen we het.
  12. Beste Isa. Dank voor je reactie. Ik ben blij dat IZZ de mails aan haar leden nu op persoonlijke titel gaat aanbieden. Dat geeft al meer zekerheid dat de mail inderdaad van het IZZ komt. Bij toeval keek ik gisteren, 15 mei, naar een stukje van het programma "Opgelicht" op TV. Daarin kwam een item wat overeenkomt met mijn verhaal over phishing. Het handelde hier om een niets vermoedende burger die een mail kreeg van PostNL. Hierin zat een link waardoor hij op een andere nep-site kwam van PostNL maar daarmee haalde hij een stukje software mee naar binnen waarmee zijn PC vergrendeld werd. Alleen door het betalen van € 300,- werd zijn PC weer ontgrendeld en kon hij weer bij zijn bestanden. (Deze oplichtingsvorm is momenteel zeer actief. Zie uitzending Opgelicht van 15 mei. 20 min na aanvang) Ik blijf er dus voor pleiten dat IZZ geen mails verzend met een link maar het lid in de mail vraagt zelfstandig in te loggen op de IZZ site. Hiermee voorkomt met dit soort grote problemen.
  13. In maart declareerde ik digitaal via de site een bezoek aan de tandarts. Direct daarna ontving ik de mail dat de declaratie was binnengekomen en dat deze binnen 6 dagen verwerkt zou worden. En inderdaad; precies 6 dagen later ontving ik een opnieuw een mail maar nu met de melding dat ik in “Mijn IZZ Zorgverzekering” de declaratie kon bekijken. Een mooie en snelle afhandeling van mijn declaratie echter het riep bij wel enkele vragen op. In de laatste mail werd ik niet persoonlijk aangesproken maar met “Beste Meneer/Mevrouw” en er stond een link “Bekijk de zorgkostenfactuur in Mijn IZZ Zorgverzekering”. Beide genoemde punten kunnen duiden op phishing. (Mensen naar valse websites lokken) Volgens de overheid moeten mails van een organisatie waar men bekend is altijd op naam staan (zij kennen hun leden of klanten namelijk) en nodigt een link uit tot het omleiden naar een website van een criminele organisatie. Dus dit wordt ook afgeraden. Wanneer dit een mail zou zijn geweest van een criminele organisatie dan zouden zij via deze weg in het bezit zijn gekomen van mijn DigiD inloggegevens en daarmee van al mijn zorggegevens. Mijn vraag is dus of mijn persoonlijke gegevens bij “Mijn IZZ Zorgverzekering” voldoende beveiligd zijn. Ben ik te voorzichtig of kijken er meer leden er met dezelfde bril als ik naar.