Marina Schriek

IZZ Lid
  • Aantal bijdragen

    4
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Marina Schriek

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Hoi Jessica, Wat je vertelt is heel herkenbaar. Hoewel het absoluut niet leuk is, heb je nu wel een belangrijk waarschuwingssignaal gekregen. Wat mij opvalt is dat er direct mee aan de slag gaat, over nadenkt, bij jezelf te rade gaat en actie onderneemt. Dat is zonder overdrijving fantastisch! Veel mensen die zichzelf 'opeens' in een vette burn-out vinden, hebben eerder dit soort momenten niet of onvoldoende opgemerkt als significant genoeg om iets mee te doen. Jij doet dat wel en daar mag je best trots op zijn. Die wijsheid bezit je dus al. Je vraagt om tips om te voorkomen dat het toch nog echt 'mis' gaat. Ik geef je er graag een paar, hoewel de reacties van Dorothe en Anita je zeker al een eind op weg kunnen helpen. Eerst wil ik toch graag benoemen dat er niets 'mis' gaat wanneer je last van stress-klachten of een burn-out krijgt. Juist die aanname geeft je een achterstand op je weg naar herstel. Veel mensen vinden burn-out een uiting van zwakte, ze voelen zich een sukkel of een loser, maar niets is minder waar. Juist de krachtige mensen gaan zo lang door tot ze echt hun balans ver kwijt zijn. De oplossingen om weer in balans te krijgen kent vrijwel iedereen, maar het ook toepassen en doen, daar komt het vaak niet van. Zeker in de zorg-sector bij al die lieve krachtige mensen die voor anderen zorgen, komt het vaak voor dat mensen zichzelf wegcijferen... zo de burn-out in. Wanneer dan die (bijna) burn-out voorbijkomt, geeft dat een krachtig signaal waardoor de boodschap dat je écht beter voor je zelf moet zorgen wél aankomt. De burn-out creëert dan het moment waarop je tot veranderingen kunt komen, waar je voorheen niet aan toe kwam of niet aan wilde. Nu moet je wel! En dat is alleen maar goed. Hoe eerder je gaat zien dat de burn-out geen straf of falen is, maar je iets brengt, hoe gemakkelijker je openstelt voor alles wat er te leren valt naar aanleiding van je burn-out. De oorzaken van een burn-out zijn voor iedereen persoonlijk, maar er zijn er wel een aantal te noemen die vaak op gaan. Je eigen grenzen niet bewaken, het oordeel van anderen aantrekken, andermans welzijn boven dat van jezelf stellen, conflictvermijdend gedrag, jezelf niet op waarde schatten, te weinig tijd voor jezelf nemen, symptomen negeren zoals hoofdpijn, vermoeidheid, geen puf of zin hebben in dingen die je normaal wel leuk vindt, vaker chagrijnig reageren naar de mensen die je lief zijn, etc. De burn-out helpt je om in te zien dat al het bovengenoemde misschien wel gemakkelijk of voor de hand liggend is omdat je het al tijden zo hebt gedaan, maar dat je er niet gelukkiger van wordt, waardoor je uiteindelijk fysieke en mentale klachten ontwikkeld. Die kunnen dus zo heftig zijn dat je niet meer tot werken in staat bent. Wat kun je doen? Benoem dat de situatie inderdaad heel heftig is en dat het heel belangrijk is om in samenspraak met elkaar tot oplossingen te komen. In je eentje het fort bewaken lukt maar beperkte tijd. Besef dat 'quality-time' voor jezelf onmisbaar is om je balans te herkrijgen en behouden. Bedenk waar je blij van wordt en reserveer tijd daarvoor. Al moet je een oppas nemen zodat jij een avondje kan badderen. En één keer doen is niet afdoende. Voor jezelf zorgen moet een goede gewoonte zijn. Vaak gaat het bij een (bijna) burn-out niet om heftige activiteiten. Nu zul je vooral profijt hebben van wandelingen in de natuur, rustig bewegen, liefst buiten, tijd voor gesprekken met lieve vriend(inn)en, yoga, meditatie, misschien wel schilderen, knutselen, kleuren, schrijven of muziek luisteren met een potje rustgevende kruidenthee erbij. Ik vind het echt heel goed dat je je gespannen gevoel direct aangekaart hebt bij je collega's. Dat geeft voor jezelf ruimte en biedt hen de kans om mee te werken aan verbeteringen. Het is zo dat niet alle organisaties zo ingericht zijn dat iedereen goed tot zijn recht kan komen. De werkcultuur is natuurlijk van grote invloed. Toch ligt de oplossing ten eerste bij jezelf. Wanneer je aandacht geeft aan je persoonlijke balans, ga je je vanzelf weer sterker voelen. Die kracht kun je gebruiken om zaken te benoemen en bespreekbaar te maken. Wanneer jij last hebt van de hoge werkdruk kun je op je vingers natellen dat dat voor veel meer mensen in de organisatie geldt. Uit ervaring weet ik hoe bevrijdend het is wanneer het taboe op 'last hebben van stress' opgeheven wordt. Hoe fijn is het om te weten dat je niet de enige bent, en samen te werken aan oplossingen binnen de organisatie. Zelfs wanneer het je taak niet direct is, voelt het toch goed om onderdeel van de oplossing te zijn, i.p.v. afwachten en hopen dat er ooit eens iets verandert. Jessica, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Mocht je nog steeds heel zwaar hebben, begin dan bij de basis. Zorg voor voldoende slaap. Drink veel water. Ga dagelijks naar buiten om te bewegen. Let goed op je ademhaling (helemaal naar je buik toe). Probeer stress-gevoelens niet weg te eten, daar zit je oplossing niet. Je functioneert beter wanneer je darmen goed werken, dus eet liever minder dan meer. Je doet het al, maar praat met mensen om je heen, niet om te klagen en schuld toe te wijzen, maar om te erkennen dat je in een lastig parket zit en te onderzoeken wat allemaal bij kan dragen aan het herstellen van je balans. Heel veel sterkte gewenst!! Marina Ps. Ik zou nog zoveel meer tips willen geven, maar laat het er dan maar bij dat je nu nog met een flinke korting mijn boeken aan kan schaffen via de ledenaanbieding van IZZ. In het burn-out boek onderzoek ik 220 pagina's lang wat je kan helpen om je burn-out te voorkomen of te boven te komen.
  2. De tip van @AdVerhagen ben ik ook meteen gaan toepassen. Wat een pret om nu (vooraan) voor het rode stoplicht te staan: gewonnen! Hoewel mijn favoriete kleur nog steeds groen is. Gelukkig ziet niemand het als ik m'n twee vuisten snel triomferend in de lucht steek, net voor ik optrek na groen licht. Ja, er zijn zoveel kleine dingetjes die je kunt doen of tegen jezelf kunt zeggen, waardoor je meer plezier beleeft. Een klein meisje vertelde me eens dat haar favoriete weertype 'regen' is. De mijne niet precies, maar ik vertel het mezelf wel en dan lach ik er weer om. Dat is toch beter dan je humeur laten bederven door een regenbuitje. Ik lees mee met jullie verhalen en bij het verhaal van Joke (@JokeHuntink) valt me op dat door alle omstandigheden de twee belangrijkst basisbehoeften van ieder mens in het nauw werden gebracht: vrijheid en plezier. Door de gedwongen overplaatsingen en de angst voor mogelijk baanverlies, samen met de noodzaak om mantelzorg te verlenen, en de impliciete druk om je vooral niet ziek te melden, verlies je je vrijheid en de flexibele ruimte om tot oplossingen te komen. Daarmee vergaat ook al snel je werk- en levensplezier. Zonder die twee drijvers kosten alle ballen die je in de lucht houdt op den duur al je veerkracht. Geen wonder dat je klachten toenamen. Als ik het zo lees heb je het nog bijzonder lang volgehouden. Veel mensen denken dat ten onder gaan aan stress weggelegd is voor de zwakkere broeders, maar het zijn juist de sterke mensen die zo lang doorgaan dat hun lijf dan maar ingrijpt en aangeeft dat genoeg, genoeg is. Fijn dat je aangeeft welke zaken je helpen om weer op de been te komen. Er is leven na je burn-out! Wie heeft er nog meer tips die je weer op de been helpen na burn-out?
  3. Marina Schriek

    Burn-out overkomt juist vaak sterke mensen

    Omdat burn-out inmiddels tot een belangrijke beroepsziekte gerekend wordt, die blijkbaar moeilijk aan te pakken is, is het verleidelijk om een zondebok te zoeken, zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen. Er zijn veel algemene oorzaken aan te wijzen voor de grote golf van burn-out en ander stress-gerelateerd verzuim. Maar omdat je wanneer je zelf (bijna) een burn-out krijgt niet kunt gaan wachten tot de overheid, branche-vereniging, werkgever, teammanager, collega's en legio andere aspecten die bijdragen aan je stresslevels, tot inzicht komen, kun je beter het heft zelf in handen nemen. Wanneer je de oplossing bij jezelf zoekt en na gaat wat voor jou het verschil kan maken, kies je niet voor de makkelijkste, maar wel voor de effectiefste weg. Mijn stelling is dat het niet verkeerd is om een burn-out te krijgen. Een burn-out kan heel heftig zijn en is op z'n zachtst gezegd geen pretje, toch zijn veel mensen achteraf blij met het ontwikkelingsproces dat de burn-out hen gebracht heeft. Vergeet ook niet dat een burn-out je tot persoonlijke inzichten kan brengen die bijzonder waardevol zijn.
  4. Marina Schriek

    Burn-out overkomt juist vaak sterke mensen

    Ik ben zelf ook heel benieuwd naar het filmpje en hoop dat het veel mensen zal inspireren om te leren hoe je zelf 'de toon kunt zetten'. Ik kan je wel beloven dat het veel verschil kan maken. Wie in de tussentijd vragen heeft... ik lees mee en deel mijn kennis en ervaring over burn-out waar ik dat kan met jullie.