Maaike Cornelisse

Moderator
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

About Maaike Cornelisse

Personal Information

  • Function
    Array
  • Branche
    Array
  1. Lastige gesprekken... Als ledencollectief doen we veel onderzoek naar wat er leeft bij zorgmedewerkers. En de laatste jaren hebben we vanuit die invalshoek uiteenlopende thema's onder de loep genomen: mantelzorg, stress-gerelateerde klachten, onregelmatige diensten en hormonale kwesties zoals de overgang. Stuk voor stuk onderwerpen die van invloed (kunnen) zijn op je dagelijkse werkzaamheden en waarmee je "in de knoop" kunt raken. Naast tips en het delen van ervaringsverhalen, geven we ook vaak het advies om in gesprek te gaan met je team of leidinggevende. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De hamvraag is daarom: HOE DOE IK DAT DAN? Praktische handvatten voor zorgmedewerkers! Er zijn veel methodieken en aanvliegroutes beschikbaar voor werkgevers om het werkklimaat te verbeteren. Maar ik zoek nu juist naar een praktisch handvat waar zorgmedewerkers direct iets aan hebben; een eenvoudige tool (dat kan vanalles zijn: van checklist tot aan een spelvorm) die de drempel verlaagt om in gesprek te gaan met een collega of leidinggevende. De wijsheid voor zo'n tool heb ik niet zelf in de hand, daar heb ik jullie voor nodig! Dus heb jij concrete ideeen, beschik jij over een praktisch en creatief brein en vind je het leuk samen iets nieuws te ontwikkelen? Haak dan aan bij onze creatieve denktank. Meld je aan Geef je naam en mailadres door onder dit bericht (of mail naar: community@stichtingizz.nl). Dan neem ik binnenkort contact met je op en hopelijk kunnen we dan heel praktisch aan de slag met een groepje van 6 tot 10 personen. Ik kijk ernaar uit om samen iets moois te ontwikkelen; van zorgmedewerkers voor zorgmedewerkers. Vitale groet, Maaike
  2. Hallo Wout en Jetske. Ik ben op 1 mei jl. gestart als community marketeer bij IZZ. Ik ben de gesprekken binnen de community aan het bekijken en mijn oog viel op de tips die jullie 2 jaar geleden hebben gegeven. Die zijn uiteraard nog steeds relevant en ik zou ze graag gebruiken voor berichten op social media. Daarvoor wil ik wel graag jullie toestemming vragen, want het is het meest persoonlijke als ik er ook een naam (en voormalige functie) bij vermeld. Mijn vragen zijn daarom: (a) mag ik jullie input gebruiken, (b) mag ik jullie voornaam gebruiken en (c) mag ik jullie voormalige beroep vermelden? Ik zie jullie reactie graag tegemoet. Vitale groet, Maaike
  3. Slangen-, zebra- of luipaard-print? Waar gaat jouw voorkeur naar uit als je 1 van de 3 gelukkige winnaars zou zijn van de Moofs klompen-actie? Duovita biedt onze leden in totaal 3 paar fantastische Moofs klompen cadeau aan, een echte top-actie! De afgelopen maanden heeft iedereen de benen onder zijn/haar lijf vandaan gelopen. Goed schoeisel is dan ook essentieel. De klompen van Moofs zijn daarom speciaal ontwikkeld door en voor verpleegkundigen en verzorgenden. En dat maakt dat ze zelfs na uren lopen nog heerlijk zitten. De PU-zool met antislip voldoet aan alle eisen en het leer is soepel, sterk en gemakkelijk schoon te houden. De flexibele zolen ondersteunen en zijn geruisloos. Kortom: ik kijk uit om drie mensen heel erg blij te maken! Wat moet je doen om kans te maken? Heel simpel, log in in de community en schrijf hieronder jouw reactie: Welke print jij graag wilt winnen (slang / zebra / luipaard) Je schoenmaat Waarom uitgerekend jij hoognodig toe bent aan een paar trendy klompen. Bekendmaking van de winnaar... Op 26 juli a.s. sluit de actie en stuur ik alle reacties naar de leverancier (Duovita gaat de winnaars namelijk bepalen). Op 30 juli a.s. maak ik de gelukkige winnaars bekend in deze community.
  4. De kracht van een lach Ken je die momenten? Dat je bijna in je broek piest, de tranen over je wangen biggelen en je niet meer bij komt van het lachen? Een komisch verhaal, een flauwe grap, cynische zelfspot of gewoon een hilarisch voorval van een collega. Het werkt zo stimulerend om eens goed en voluit te kunnen lachen. Een het werkt nog aanstekelijk ook (alleen al het typen van deze alinea tovert al een 'big smile' op mijn gezicht). In onze laatste peiling gaven jullie ook aan dat humor een belangrijke factor is om op de been te blijven in stressvolle periodes. Maar waarom is humor op de werkvloer nu zo belangrijk? Ik noem er 5: 1. Lachen is gezond! Humor werkt aanstekelijk. Wanneer je je vergezeld in een omgeving waarin mensen lachen, dan is de kans groot dat je hierin makkelijk meegaat. Het gevoel dat humor opwekt, is hetzelfde gevoel dat je krijgt wanneer je beloond wordt. Kortom, humor en plezier op de werkvloer zouden speerpunten moeten zijn voor elke organisatie. 2. Lachen verbindt ons Als een persoon lacht, neemt een andere persoon het over. Zélfs als de eerste lach een neplach is. Mensen vinden elkaar aardiger als ze hetzelfde doen/hebben, dus als twee mensen allebei lachen verbindt dit hen. Ook verbetert het de onderlinge samenwerking en natuurlijk de sfeer. Samen lachen is natuurlijk nog leuker! 3. Lachen werkt als buffer tegen stress Veel mensen gebruiken humor als een uitlaatklep voor hun emoties. Wanneer je tegen bepaalde dingen aanloopt, zoals een naderende deadline, een vervelende cliënt, toenemende werkdruk vanwege een zieke collega of een disbalans tussen werk en privé, gebruiken we humor om stoom af te blazen. Door te lachen neem je als het ware afstand van een situatie en kun je vaak ineens een probleem op een andere manier bekijken. 4. Humor zorgt voor luchtigheid Een grap is nooit zwaar. Dus je kunt er makkelijk moeilijke situaties mee aanhalen en verbuigen. Hierdoor kunnen onderlinge frustraties voorkomen worden. Met humor kun je veel verschillende dingen doen. Je kunt anderen beïnvloeden, overtuigen, motiveren en bij elkaar brengen. Je kunt er ook dingen mee zeggen die je nooit op een serieuze manier had durven zeggen, of je kunt grenzen aftasten op een luchtige manier. Ook feedback wordt vaak net wat makkelijker gebracht met humor. 5. Humor bevordert de creativiteit Door humor te gebruiken kun je loskomen van bepaalde situaties. Je kunt buiten bepaalde kaders denken en nieuwe inzichten verkrijgen. Door het lachen maak je ontspannende stoffen aan, zoals endorfine en adrenaline. Hierdoor voel je je dus positief. Dit leidt ertoe dat je nieuwe en verfrissende perspectieven kunt aannemen en met nieuwe ideeën en oplossingen kunt komen. Vanzelfsprekend heeft dat een positief effect op je creativiteit en innovativiteit. Super handig dus om een oplossing te vinden voor het probleem waar je tegenaan loopt. Dus... Wil jij een lachwekkende anekdote delen, waarbij je je een scheur in je broek hebt gelachen? Laat het ons weten en wie weet, staat jouw verhaal in de nieuwe uitgave van ons magazine de Zorg (september nummer).
  5. COVID-19 vraagt al maanden het uiterste van jou en je collega's en dat begint z'n tol te eisen. Zo zien we dat het verwerkingsproces bij veel zorgprofessionals langzaam op gang komt. Niet alleen bij ziekenhuismedewerkers, maar ook bij collega's in de langdurige zorg worden vermoeidheidsklachten en mentale problemen steeds beter zichtbaar. Maar hoe kunnen wij jullie daar op een goede en gerichte manier mee ondersteunen? Twee weken geleden zijn we als ledencollectief gestart met een pilot waarbij je vrijblijvend kunt bellen met een psycholoog. De ervaringen zijn positief, maar toch lijkt deze hulplijn voor veel mensen nog een drempel. Daarom is er nu ook de mogelijkheid om online een mentale gezondheidscheck te doen (uiteraard ook vrijblijvend). Zo kun je snel zien hoe jij er mentaal voor staat. Maar ben jij daar daadwerkelijk mee geholpen? Op tot beter inzicht te komen ben ik erg benieuwd naar: Hoe gaat het nu met jou? Welke mentale klachten ervaar jij? Wat helpt jou om mentaal weer in balans te komen en hoe kunnen wij je daarbij helpen? Ik hoor graag hoe we jou het beste kunnen ondersteunen. Dus laat een reactie achter onder dit bericht.