hendriek

"Verhaal over de overgang met meer nuance brengen"

3 posts in this topic

De titel op de voorpagina (Opvliegers en thuisblijven? Onzin) en de inhoud van het artikel geven me een erg ongemakkelijk gevoel: Het lijkt alsof de omgang met het probleem van de overgang  een-dimensioneel kan worden opgelost met hard werken. De oppervlakkige lezer (en dat zijn we allemaal wel eens) kan eenvoudig het gevoel krijgen weggezet te worden als zeurpiet; ''waar heb je het over''. Met de opstelling van Hans lijkt het me lastig voor haar collega's , die ook met dit probleem zitten, het aan te kaarten op het werk. 

Naar mijn mening zijn er meer manieren zijn om met het ongemak van de overgang te dealen.Het verhaal mag best wel wat genuanceerder. Bijvoorbeeld overleg met leidinggevende en collega's  over je belastbaarheid op dit moment kan ruimte geven. Het bijzondere van het verhaal van Hans is dat ze wel voor rugpijn uit de wind wordt gehouden en dat daar dus overleg met collega's en leidinggevende oplossingen lijkt te geven. Dat kan dus ook voor de ''overgang''.

Mijn oproep aan de redactie is om dit soort verhalen met meer nuance neer te zetten. Van de titel op de cover en van het verhaal; daar heb ik nu wakker van gelegen!

Groet,

Hendriek

Hallo @hendriek, bedankt voor je bijdrage. Ik heb het aan de redactie doorgegeven.

Het verhaal van Hans is een van velen, en daarmee sluiten we zeker geen andere beleving of aanpak uit. We zijn juist in onze Gezond werken in de zorg-activiteiten helemaal vóór 'het bespreekbaar maken'. Deze community is daar onder meer een voortvloeisel van. Hans' verhaal roept iets op, en ik ben blij dat je dat dat hier gedeeld hebt. We hebben voor de overgang & hormonen ook een besloten Facebook groep, waar medewerkers in de zorg elkaar op dit onderwerp vinden. Juist om het bespreekbaar te maken. Mocht je daar interesse in hebben, je vindt die groep via deze link

Ik zal Hans vragen of zij hier in de community wil reageren op jouw bericht. Mogelijk kunnen jullie een mooie dialoog op gang brengen? Even onder voorbehoud dat ze daarmee instemt hoor, ik weet niet of ze in een forum wil. 

Vriendelijke groet, @Isa IZZ

Beste @hendriek, het is ruim een jaar geleden dat je jouw bericht hier plaatste. We hebben jouw boodschap ter harte genomen. De afgelopen maanden hebben we veel onderzoek gedaan naar de overgang en met wat we daaruit geleerd hebben, staat er nu een heel nieuw magazine in het teken van de overgang. Ook online hebben we een aantal nuttige zaken toegevoegd, zoals een routekaart voor zorgmedewerkers die (mogelijk) overgangsklachten hebben. Ik deel hieronder een aantal links: