Isa van IZZ

Onderhandelingsresultaat 2018: wat vind jij ervan?

11 berichten in dit gesprek

Heb je het al gelezen? Ons onderhandelingsresultaat voor 2018. Hieronder lees je wat we als ledencollectief voor de IZZ Zorgverzekering 2018 voor elkaar gekregen hebben.

Onderhandelingsresultaat 2018

Ieder jaar onderhandelt IZZ namens haar leden met uitvoerend zorgverzekeraar VGZ voor de Zorg, over de premies, service en inhoud van de (aanvullende) IZZ Zorgverzekering. Hierbij zetten we vooral in op een scherpe premie, goede service, een ruime zorgkeuze en vergoeding van zorg die belangrijk is voor mensen in de zorg zoals fysiotherapie. Voor 2018 hebben we bijvoorbeeld afgesproken dat de premie voor het aanvullende Zorg voor de Zorg-pakket omlaag gaat, terwijl de dekking wordt uitgebreid met arbeidsfysiotherapie en mindfulness bij burn-out. De premies van de andere aanvullende verzekeringen blijven in 2018 gelijk. De premie van de basisverzekering stijgt wel in 2018, maar minder hard dan door de overheid is berekend. Bovendien blijft de collectiviteitskorting 10% (wettelijk maximum). Ook in 2018 is de IZZ Zorgverzekering opnieuw aantrekkelijk voor mensen in de zorg. https://www.izz.nl/onderhandelingsresultaat-izz-zorgverzekering-2018

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben matig tevreden over  de nieuwe polis. Mijn echtgenote en ik hebben beide een aanvullende verzekering, dat kost per jaar ruim € 1200,-- extra. In 2017 moest ik een zenuwbehandeling ondergaan bij de tandarts, toen was ik in één klap door het maximum van € 450,-- en  alles daarna was voor eigen rekening. Wij overwegen de aanvullende verzekeringen te stoppen......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Hermina Vos, het is een persoonlijke afweging of je wel of geen aanvullende zorgverzekering afsluit. Wat we adviseren, is een afweging te maken tussen welke zorg je verwacht nodig te hebben het komende jaar en in hoeverre je het risico wil/kan nemen dat je te maken krijgt met onverwachte zorgkosten door onvoldoende verzekerd te zijn. 

Ik ben benieuwd waarover je precies ontevreden bent m.b.t. de nieuwe polis voor 2018? Heeft dat te maken met ons onderhandelingsresultaat?

Voor meer informatie over de aanvullende pakketten en de vergoedingen, zie de website van VGZ voor de Zorg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Isa IZZ, ik krijg regelmatig mailtjes van "Het Nationaal Zorgfonds" (zie bijlage) en dan begrijp ik dat de premie van de Basis verzekering helemaal niet omhoog hoeft omdat de Zorgverzekeraars MILJARDEN op "de plank" hebben liggen.

Als dit waar is, dan zullen de verzekeringnemers/St.IZZ dit toch mee moeten nemen in de onderhandelingen. Is het niet de moeite waard om te (laten) onderzoeken of het inderdaad waar is dat de Zorgverzekeraars zo'n onnodig grote buffer Koesteren?

Dit hangt m.i. ook samen met de andere discussie die wij voeren over het (zorg)systeem dat niet deugd en de gevolgen daarvan.

Groet, @Matima Verbeek

Premies omhoog Absurd!.pdf

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Matima Verbeek,

De reserves van zorgverzekeraars zijn publiekelijk bekend, en voor onze leden ook al onderdeel van de onderhandelingen. De laatste jaren zetten zorgverzekeraars hun reserves in om de premie van de basisverzekering minder hard te laten stijgen. De zorgkosten stijgen namelijk harder dan de premiestijging. Wij onderhandelen met VGZ voor de Zorg over de premie, en in die onderhandeling speelt de teruggave uit de reserves ook mee. Het is alleen voor ons als individuen niet direct merkbaar, omdat de premie niet daalt, maar minder hard stijgt. Als lid van het ledencollectief krijg je natuurlijk wel 10% collectiviteitskorting, wat direct merkbaar is.

Hiernaast heeft VGZ voor de Zorg een reserve die zij wettelijk verplicht is aan te houden. De overheid stelt die verplichting, omdat de verzekeraar altijd voorbereid moet zijn op onverwachte kosten, bijvoorbeeld als er een ramp zou gebeuren. Ten slotte maakt Coöperatie VGZ geen winst die vervolgens uitgekeerd zou worden aan aandeelhouders o.i.d. Het is geen commercieel bedrijf.  Alle inkomsten die méér zijn de uitgaven, gaan terug de reserves in, die weer worden gebruikt om de premiestijging van de basisverzekering te ‘drukken’.

Helpt deze info je?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Isa IZZ en @Hermina Vosdit las ik op NU.nl:

” De zorgkosten blijven stijgen en een steeds groter deel van ons geld gaat eraan op. Goed nieuws is de afspraak die ziekenhuizen en zorgverzekeraars voor 2018 hebben gemaakt over de gezamenlijke aanpak van dure geneesmiddelen. En hier blijft het niet bij, want bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid daalt de zorgpremie in 2018.

''We maken met z’n allen steeds meer gebruik van de zorg'', zegt Raad van Bestuur-voorzitter Ton van Houten van Zorg en Zekerheid. ''Er komen steeds betere en duurdere behandelmethoden en medicijnen bij, waardoor we snel weer beter én steeds ouder worden. Dat drukt vervolgens weer op de kosten voor thuiszorg en wijkverpleging.''

''Er was een forse stijging van de premie voorspeld. Inmiddels weten we bij Zorg en Zekerheid dat onze zorgkosten minder snel stijgen. Bij ons is minder geld uitgegeven aan de ziekenhuiszorg en aan medicijnen. En we maken scherpe inkoopafspraken met zorgaanbieders. Mede daarom kan de premie voor 2018 bij ons dalen.''

Nieuwsgierig naar alle artikelen van Zorg en Zekerheid op NU.nl? Lees het hier

Zorgkosten

''Zorg en Zekerheid kiest ervoor om een deel van haar reserves, via de premie terug te geven aan onze verzekerden. We doen dit stapsgewijs, om de premie zo stabiel mogelijk te houden. In de premie van 2018 geven we 33 miljoen euro van de reserves terug. Dat komt overeen met 87 euro per betalende verzekerde per jaar. Zolang het kan, blijven we dat doen.''

Van Houten eindigt met: '''Ten slotte pleiten we, samen met de andere kleinere zorgverzekeraars (VRZ), voor een verlaging van het verplichte eigen risico en vaste prijsafspraken met ziekenhuizen. Het zou mooi zijn als er tot 885 euro – het maximale eigen risico – slechts een paar tarieven voorkomen. Bijvoorbeeld één poliklinisch tarief, zodat de patiënt van tevoren weet wat zijn bezoek aan het ziekenhuis gaat kosten.''

Wil jij je laten verzekeren bij een zorgverzekeraar die zorg en gezondheid bereikbaar en betaalbaar wil maken? Kijk op de website voor meer informatie.”

Bijzonder dat kleine zorgverzekeringen kennelijk wel goedkoper kunnen leveren en lagere premies kunnen berekenen. Het geeft te denken, in elk geval bij mij en het wekt mijn wantrouwen onder meer naar VGZ gezien jouw quote @Isa IZZ

“Ten slotte maakt Coöperatie VGZ geen winst die vervolgens uitgekeerd zou worden aan aandeelhouders o.i.d. Het is geen commercieel bedrijf.  Alle inkomsten die méér zijn de uitgaven, gaan terug de reserves in, die weer worden gebruikt om de premiestijging van de basisverzekering te ‘drukken’.“

Groet, @Matima Verbeek

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Matima Verbeek, zou je dat willen toelichten (waarom je wantrouwen wordt gewekt)? Beide zorgverzekeraars zetten hun reserves in om de premie laag te houden. Het zijn twee verschillende en met elkaar concurrerende organisaties, dus die hebben ieder hun eigen inkoopbeleid, strategie e.d. Waar zit precies je wantrouwen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Isa IZZ

Het  wantrouwen ontstaat door de verhogingen van de premie en het verlagen van vergoedingen terwijl er miljarden aan reserves blijken te zijn. Ik ben het met @Hermina Vos eens: je denkt je goed verzekerd te hebben en dan moet je nòg veel zelf/bijbetalen. Zeker als je ouder wordt en je lichaam gaat slijten, dus óók je gebit, dan is dit niet leuk. En wanneer je steeds vaker berichten leest over miljarden overschotten bij de zorgverzekeraars en van andere (kleine!) zorgverzekeraars dat zij wel dezelfde zorg/vergoedingen leveren zonder hun premies te laten stijgen, dan vraag ik mij af of ik misleid wordt en wie hier de waarheid spreekt. Want net als @Hermina Vos ben ik ook aanvullens verzekerd, het grootste pakket, en als je ondanks dat toch steeds (meer) moet bijbetalen, dan voelt dat niet prettig. Temeer daar ik heb gehoord dat asielzoekers/vluchtelingen geen eigen risico of hoeven bij te betalen. Voor ons wordt de meest basale gezondheidszorg steeds vaker onbetaalbaar. Misschien is dit ook een gevolg van ons foute (zorg)systeem. Hoe dan ook, denk ik dat de waarheid boven tafel moet komen.

Groet, @Matima Verbeek

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi @Matima Verbeek, ik denk dat jouw wantrouwen, jouw gevoel misleid te worden en jouw idee dat de waarheid niet op tafel ligt, een grote drijfveer zijn voor jou om naar verandering / verbetering te zoeken. Wij als ledencollectief delen dat gevoel niet, waardoor ik nu in herhaling zou vallen met uitleggen hoe het volgens ons is. Daarom wil ik voorstellen om ons gesprek over dit onderwerp af te ronden. Of wil jij hierover met ons in gesprek blijven, ondanks dat je van ons voornamelijk 'uitleg' terug krijgt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Isa IZZ, zoals je inmiddels van mij weet is het mijn doel om zaken opgelost te krijgen en een kritisch geluid te laten horen wanneer ik de indruk krijg wanneer de waarheid onder tafel blijft. Waarmee ik hiermee niet wil beweren dat Stichting IZZ bij monde van jullie niet eerlijk zouden zijn. @Hermina Vosheeft m.i. een punt. Ik heb in het verleden ook al eens iets geschreven over extra kosten ondanks de hoge premie die betaald wordt. Dan is het toch niet zo vreemd wanneer mensen zich (gaan) afvragen waar die scheefgroei toch vandaan komt? En wanneer jij dan uit de doeken doet dat Stichting IZZ scherp heeft onderhandeld bij VGZ zorg voor de zorg, dan roepen de tegen strijdige berichten in de media de nodige vragen op. Dan is het toch niet zo gek dat daar vragen/opmerkingen over komen? Want ondanks jouw verklaringen blijft het een vreemd verhaal dat ook door jou bevestigd is geworden: De Zorgverzekeraars hebben grote reserves op de plank liggen die te groot zijn om een noodzakelijke buffer te hebben. Want dit ledencollectief is toch niet bedoeld als een "gezellig theekransje"? Het heeft toch ook het doel om misstanden boven tafel en opgelost te krijgen? Dan kun je terechte kritische reacties toch niet uitsluiten of afdoen met dat Stichting IZZ hier niet verder op in wil gaan, terwijl zij er wel degelijk een onderdeel van is en er dus een stem in heeft?

Groet, @Matima Verbeek

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Matima Verbeek, het gaat dus vooral over hoe de grote reserves zijn ontstaan bij de zorgverzekeraars? Als je wilt weten hoe de zorgverzekeraars hun reserves hebben opgebouwd, dan kun je dat navragen bij de zorgverzekeraars zelf. Dan zit je bij de bron, die daarin voor zichzelf kan spreken. Als je meer wilt weten over de huidige stand van zaken, kun je bijvoorbeeld dit artikel op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit lezen: https://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossiers/zorgverzekering/nieuws/feiten-en-cijfers-over-de-basisverzekering/

Ons standpunt is dat we het geheel wenselijk en terecht vinden dat de reserves worden afgebouwd en dat het geld wordt ingezet om de premiestijging te verminderen. Dat nemen we dus ook mee in onze onderhandelingen over de premie. Onze verklaring voor de hoge reserves is dat er in het verleden premies zijn berekend die hoger waren dan de daadwerkelijke kosten destijds. Dat is een heel technisch verhaal, van rekenmodellen, financiële risico's, wet- en regelgeving, etc. Daarvoor verwijs ik je echt door naar de zorgverzekeraars, dat is niet onze expertise. Maar daardoor zijn er wel buffers ontstaan. Dat geld is apart gezet en wordt nu ingezet c.q. teruggegeven.

Omdat het een gesloten systeem is, blijft het geld binnen het systeem. Het is niet weg. En omdat het geld wel op kan, vinden we het verstandig om de huidige reserves met beleid terug te geven. Zodat de premie zo lang mogelijk laag gehouden kan worden met dit geld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om mee te doen

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.

Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu inloggen