Marjon van IZZ

Merk jij het als een collega bijna omvalt? Doe de test!

2 posts in this topic

Als collega zie je een naderende burn-out vaak eerder aankomen dan de persoon in kwestie. Herken jij bij je teamleden het begin van een burn-out? Doe de test.

1. Krijgen werkdruk en een goede werk-privébalans aandacht in jullie team?
a. Ja, in ons team is veel bespreekbaar. Ook dit.
b. Werkdruk? Daar heb je in de zorg toch geen invloed op!

2. Maakt een van je collega’s meer fouten dan anders? Of merk je dat iemand meer moeite heeft met concentreren?
a. Daar krijg ik niet meteen een naam of gezicht bij …
b. Laatst nog, ja … Dat ging maar net goed met die dosering.

3. Mensen die een burn-out krijgen zijn vaak erg gemotiveerd. Heb jij collega’s die zelfs in pauzes doorwerken?
a. Nee, mijn collega’s kunnen juist goed stoom afblazen in de koffiekamer. Of we maken een korte wandeling.
b. Herkenbaar! Zelfs als het wat rustiger is, wordt er tijdens de pauze doorgewerkt.

4. Vraag jij je bij een collega weleens af hoe hij het allemaal doet? Met werk, gezin, opleiding of na het overlijden van een dierbare?
a. Eén collega heeft twee kleine kinderen thuis en gaat scheiden en verhuizen. Een ander is pas zijn vader verloren en zijn baan staat op de tocht. Ja, dus.
b. Ik ben daar echt niet mee bezig. Ieder huisje heeft zijn kruisje.

5. Hoe is de stemming in jullie team? Wordt er veel gelachen of alleen maar hard gewerkt?
a. Dat zit helemaal goed. Humor voert bij ons de boventoon!
b. Sommige collega’s klagen steen en been. Er is veel gespannenheid en nervositeit.

Meer A
In jouw team is er oog voor elkaar en jullie hebben plezier in het werk. Zo op het eerste oog valt er niets te vrezen. Maar het kan nooit kwaad om extra te letten op klachten die kunnen duiden op een beginnende burn-out. Immers, een burn-out van één collega raakt het hele team. Meer informatie vind je op izz.nl/ledenpanel-burn-out

Meer B
Een burn-out ligt op de loer, in het algemeen binnen jouw team of bij een bepaalde collega. Je kunt je team(lid) helpen door het gesprek hierover aan te gaan. Hoe doe je dat? Lees het artikel Een burn-out raakt het hele team.

Heb je ervaring met een burn-out, persoonlijk of binnen je team, en wil je deze delen met de andere communityleden? Plaats dan je reactie hieronder. 

Ik constateerde voornamelijk aan de B-kant te zitten. En dat is jammer. Maar soms ook niet anders. Degene die er tegenaan zit, beseft dat zelf vaak pas, als het te laat is. Voor die tijd wordt e.e.a. niet alszodanig opgepakt en dan 'gaat het gewoon goed'. 'Niets aan de hand'. 'Maak je geen zorgen'. Dan is het moeilijk praten.