Nitram

Kosten buitenland niet vergoed vanwege taal

11 posts in this topic

Dan denk je goed verzekerd te zijn tegen medische kosten in het buitenland maar dan worden de kosten niet vergoed omdat de rekening in het portugees is. Tsja, achteraf staat het in de kleine lettertjes maar dat is toch niet meer van deze tijd!? 

Dag @Nitram, goed dat je dit deelt! Heb je al contact gehad met je verzekeraar hierover? Ik heb je signaal in ieder geval doorgegeven, je bent vast niet de enige die dat meemaakt. Dus dank daarvoor! Helaas kan ik je inhoudelijk niet verder helpen, maar dit soort bijdrages zijn heel waardevol voor onze gesprekken met de uitvoerende verzekeraars. Blijf ze dus delen! 👍 Groet, Marjon

Ik wist niet dat dit in de kleine lettertjes stond.

Staan ze ook in de kleine lettertjes van VGZ/IZZ ?

Deze zomer een rekening gedeclareerd in het Duits. Werd zonder problemen meteen vergoed.

Waar ligt de grens? Portugal is geen verweggistan.

Mijn mening: Dit is inderdaad niet van deze tijd en moet aangepast worden.

Is er hier niet méér aan de hand dan alleen taal?

Portugal is een bekend en populair vakantieland, dus NL-zorgverzekeraars zullen wel vaker rekeningen van Portugese ziekenhuizen krijgen.  

10 uur geleden zei WoutVisser:

Is er hier niet méér aan de hand dan alleen taal?

Portugal is een bekend en populair vakantieland, dus NL-zorgverzekeraars zullen wel vaker rekeningen van Portugese ziekenhuizen krijgen.  

Lijkt mij ook.

Maar Portugees wil nog niet zeggen dat de rekening uit Portugal komt. Er zijn meer landen waar Portugees wordt gesproken en geschreven. Maar het is wel een Europese taal. Mag toch wel door de verzekering begrepen worden.

Als een verzekering niet wil vergoeden, dan weigeren zij dat op basis van de gemaakte afspraken in hun polis met de verzekerde. En je hebt -tig verschillende zorgpolissen, dus generaliseren (wat hier gebeurt) is sowieso fout.

Is het niet zo dat deze verzekeraar in deze specifieke polis Portugal, of een ander land waar Portugees wordt gesproken, heeft uitgesloten?

In de voorwaarden van VGZ/IZZ staat:

"Nota’s moeten zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans".

Nota's in andere talen dan deze worden niet vergoed of je moet ze laten vertalen door een beëdigd vertaler. Maar ja, de kosten daarvan zijn hoger dan een gewone doktersrekening. Dit is ook niet alleen zo bij VGZ/IZZ ik heb even zitten zoeken bij meerdere verzekering, maar daar zie ik dit ook terug.

Er is dus niet meer aan de hand  @WoutVisser, maar gewoon niet uitgekeerd omdat de rekening in het Portugees is. Zo staat het ook op de terugkoppeling van de IZZ.

Goed om rekening mee te houden als je in een anders sprekend land bent dan de bovenstaande talen.

Ik heb het ook nog even gecheckt en krijg de volgende reactie:  

'De zorgverzekeraar heeft de taak om declaraties te vergoeden inclusief check op rechtmatigheid. Voor buitenlandse zorg speelt ook mee of er, indien mogelijk vooraf, contact is geweest met de alarmcentrale. Op grond van ervaring wordt hier in alle redelijkheid mee omgegaan. We weten niet wat er met het Portugese geval precies aan de hand was. Medische kosten buitenland kunnen onder de zorgverzekering e/o reisverzekering vallen. Het hangt wel van iemand z'n gekozen dekking af. ' 

Het klinkt dat het in het geval van @Nitram afhangt van de gekozen dekking (?) Klopt dat? Ik zal de voorwaarden zoals jij ze omschrijft ook intern terugkoppelen 👍 En er is dus mogelijk nog iets te verhalen via je reisverzekering. Misschien heb je dat al bekeken, anders de moeite waard?

Hopelijk vielen de kosten mee of zijn er nog andere mogelijkheden voor je. 

@Marjon van IZZ, bedankt voor de terugkoppeling. De kosten waren een doktersrekening en een antibiotica kuurtje. Samen nog geen 100 euro. Wat ziektekostenverzekering betreft hebben wij de meest uitgebreide dekking. We hebben inderdaad ook al geïnformeerd bij de reisverzekering en die kennen de taalbarrière niet. Dus we gaan zeker proberen de kosten daar nog te verhalen.