WoutVisser

voetbal als goedkope zorgverlening ?

4 posts in this topic

NH nieuws – 19 september 2019.

In Hoorn is een voetbalschool van start gegaan, voor kinderen met autisme en ADHD.

Voetbaltrainster en pedagoge Tamara Kaaij: ‘Er zijn wel g-teams (gehandicapten-teams) bij voetbalclubs, maar voetbal voor deze specifieke doelgroep is er nauwelijks’.

Tamara vervolgt: ‘de kinderen leren vooral ook sociaal-emotionele vaardigheden en samenwerken in teamverband’. Met andere woorden: voetbal is hier geen doel op zich, maar een middel.

Als het aan Tamara ligt, opent ze op den duur nog meer scholen in Nederland. Ook stort ze zich op het scholen van trainers en coaches. ‘Het mooiste is natuurlijk dat een kind weer terug kan naar een normaal voetbalteam’.

Positief Marjon.

Ik probeer ideeën aan te dragen waarmee de zorg  - en de zorgverzekeraars -  voordeel mee kunnen doen. Dit is er één van, met een wellicht effectievere en/of goedkopere behandeling dan wat bij deze kinderen gebruikelijk is. Iets om op te pakken en nader te onderzoeken, zou ik zeggen.

Trouwens, ik denk dat lichaamsbeweging voor de GGZ sowieso goed werkt. Zo'n 60 jaar geleden liepen GGZ-cliënten een goed deel van de dag verplicht in een tredmolen. Ze konden daar hun energie kwijt, wat het werk voor de begeleiders en -sters gemakkelijker maakte. Nu is een tredmolen vandaag de dag misschien wat heftig, maar voetballen helpt ook ... 

Beweging lijkt me op alle fronten voor iedereen goed! En voor sommige groepen mensen net een beetje extra inderdaad.

Vanuit het ledencollectief van IZZ vinden we bewegen ook belangrijk. Zo krijgen al onze leden 20% korting op een bestelling bij Futurumshop. We hebben (nog) geen voetbal in ons aanbod, maar wie weet wat de toekomst brengt. Blijf jullie inbreng doen, want die geluiden hebben wij nodig! Dank dus @WoutVisser, voor deze nieuwe bijdrage :) Groet