Maup

De epidemische toename van huidkanker.

6 posts in this topic

Graag neem ik deze mogelijkheid bij de horens om een idee te lanceren. Althans, ik heb er nog niets over terug kunnen vinden op de site van IZZ. Vandaag bij MUMC geweest om een basaalcelcarcinoom te laten verwijderen. Wat zal dat niet kosten?!! Is het een idee voor IZZ om zonnebrandcreme te vergoeden en zodoende die kosten te drukken? Waar ik ook bang voor ben is dat financieel minder draagkrachtige mensen geen zonnebrandbescherming kunnen kopen, of er zuinig mee omspringen waardoor het niet werkt. De dermatoloog vanmorgen deelde haar zorgen met mij door te zeggen dat het maar de vraag is of de epidemische toename van huidkanker straks wel te handelen zijn. Niet alle dermatologen namelijk zijn erin geschoold en de cijfers van patiënten met die aandoening blijven stijgen. Dat is nog een reden die mijn idee van vergoeding onderbouwt. Hetzelfde geldt voor vergoeding van UV-wash. Dit maakt kleding UV werend in de was. Denkt u hier iets mee te kunnen doen binnen IZZ?

Beste Maup, 

Wat een heftig en persoonlijk verhaal heb je hier gedeeld. Ik hoop dat alles goed met je gaat en je herstel voorspoedig verloopt. Over de vergoedingen van de IZZ Zorgverzekering kan ik helaas zelf niets zeggen, wij zijn namelijk niet de verzekeraar maar het ledencollectief. Wel heb ik je vraag doorgestuurd naar een collega. Wellicht weet hij meer. Daarnaast ben ik ook benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn met - zoals je al zegt - de (preventie)mogelijkheden die er liggen voor de verzekeraars. Ik wens je nogmaals veel sterkte met je herstel. Met vriendelijke groet, Marjon Prinsen, community manager ad interim Stichting IZZ

Hartelijk dank voor je medeleven Marjon. Met mij gaat het prima. Zodra een basaalcelcarcinoom is verwijderd is het ook echt verwijderd. Het zaait niet uit. Andere vormen kunnen dat wel. Die kunnen zelfs dodelijk zijn.

Maar inderdaad, de wachtkamer zat voor de helft gevuld met mensen die voor verwijdering van BCC's kwamen. 

Vandaag heb ik een soortgelijk verhaal aan de NZA gestuurd. Daaraan heb ik toegevoegd dat een voorlichtingscampagne, zoals tegen roken, hard nodig is. Hoeveel mensen zijn zich er niet van bewust welke schade UV hun gezondheid aandoet? Hopelijk komt daar verandering in door voorlichting en betaalbaarheid van zonnebrandcreme.

Dus op zich toch een beetje goed nieuws voor jou? Fijn dat het weg is, maar wat je zegt, die volle wachtkamer ... 

Ik heb inmiddels reactie van een collega die inhoudelijk (iets) meer van de zorgverzekering(en) weet en dit is zijn antwoord:

'Zonnebrandcrème en UV-wash vallen niet onder verzekerde zorg.  Zonprotectie is een zelfzorgmiddel net als veel andere drogisterijproducten met een preventieve werking. Wel krijgen IZZ-leden  10% korting bij de Online Drogist.nl via het ledenvoordeel.'

Bekijk anders vast de voorwaarden voor deze 10% korting.

Ook besteden we aandacht aan het belang van zonprotectie door artikelen hierover te plaatsen in ons magazine, onze nieuwsbrieven etc. in de relevante periodes van het jaar. 

Wil je echt meer inhoudelijke feedback op je vraag, dan kun je het best contact opnemen met de klantenservice van jouw verzekeraar: VGZ of CZ.

Ik ben heel benieuwd wat je als antwoord terugkrijgt! Wil je die met ons delen als je meer weet? Dat is voor de andere leden ook interessant. Alvast dank en succes! Groet, Marjon

Vanmiddag inderdaad de klantenservice van IZZ gebeld. Gerichte vergoeding van zonnebrandcrème lijkt moeilijk te realiseren. IZZ wil (merk)onpartijdig blijven, dus kan geen crème's uitdelen, verwerken in de duurdere premie's lijdt tot discriminatie. Maar de medewerker vond het wel een mooi idee en zou het doen rondgaan onder de mensen die daar iets mee kunnen. Dat is voor mij niet te controleren maar ik hoop werkelijk dat hij dat zal doen. Ik blijf bij mijn stelling dat voorlichting en kostenverlaging (voor zowel IZZ als hun klanten) op het gebied van huidkanker mogelijk moeten zijn. Misschien ligt het maar aan een verandering van zienswijze waardoor alle klanten van IZZ voordeel kunnen hebben bij aanschaf van zonnebrandcrème naar eigen keuze. 

Op advies van diezelfde medewerker klantenservice heb ik Sire benaderd met de vraag of zij iets zien in het opstarten van een voorlichtingscampagne tegen huidkanker.

Tot zover mijn bevindingen. Ik meld eventuele reacties van Sire en wellicht zelfs van IZZ.

Nou, dit zijn al goeie en concrete stappen die je hebt gezet! We blijven inderdaad graag op de hoogte van de voortgang en eventuele reacties. Goed bezig Maup!