Isa van IZZ

Over gezondheid en onregelmatige diensten...

7 posts in this topic

Heb jij deelgenomen aan het ledenpanelonderzoek Gezondheid en onregelmatige diensten? 

Ga hier in gesprek over onregelmatige diensten met andere deelnemers aan het panel. Ook vragen of opmerkingen over het onderzoek kun je hier delen.

Het kan ook andersom zijn hoor: ik ben bewust van werk met kantoortijden naar de zorg gegaan. En ik ben het meest blij met de mogelijkheid om avonddiensten en weekenden te kunnen werken. Wat een verademing voor mijzelf. Meer me-time, meer tijd voor de kinderen. Ik ben er qua ontspanning op vooruit gegaan. Maar dat ben ik. Voor mij tot nu toe alleen maar winst

ik weet dat ik regelmatig avond en dagdiensten heb maar ik merk dat ik met de avonddiensten als ik thuis kom meer moeite heb om in slaap te komen en vaak om 3:00 nog wakker lig. Dit komt niet ten goede van mijn lichaam maar ook niet mijn zelf ben veel sneller moe.

In het weekend heb ik altijd avonddienst dit komt ook niet ten goede aan de sociale contacten omdat verjaardagen meestal in het weekend bij ons worden gehouden en dan kan je niet.

Hoi Mo, ik kan me helemaal voorstellen dat dat niet goed is voor je gezondheid. Ik werk ook wisseldiensten tussen 8.00u en 21.00u, van maandag tot en met zondag. Dat is een groot verschil met de verzorging die tussen 7.00u en 23.00u wisseldiensten werken. 

Voor iedereen is het verschillend ook: als je graag naar feestjes/verjaardagen gaat, dan gaat dat niet altijd met onregelmatig werken. Ikzelf ben blij dat ik  niet altijd naar feestjes kan; ik vind drukke sociale dingen erg vermoeiend. Ik zoek mijn vrienden op doordeweeks, overdag, of in de vroege avond. Ook gezellig. En rustiger voor mij. 

Maar Mo, ik snap dat niet iedereen zo is. Dus ik begrijp ook goed dat het niet goed is voor je gezondheid.

Ik heb dit zelf zo opgelost:

Ik zorg dat ik een uur nadat ik thuis kom, ( ik eet nog wat en kijk t.v) aanstalten maak naar bed te gaan.

Dan lig ik er op een redelijke tijd in.In ieder geval niet midden in de nacht zoals vroeger het geval was

Ik sta dan niet later op dan 9 uur de volgende dag. 

Zo kan ik nog wat doen in de ochtend, en ben ik s'avonds weer moe genoeg om gewoon goed te slapen.

Ik ga meestal als ik thuis kom even tv kijken nog wat drinken en ga zelfde tijd uit bed als altijd.

Mijn probleem is dat als er in de route wat gebeurt en mijn dienst uit loopt dat ik later thuis ben en dan zo aan het malen ben dat het langer duurt eer dat ik slaap, dan zit de adrenaline nog zo hoog ben net een stuiterbal.