Isa van IZZ

Dat ik zelf patiënt werd, heeft mijn werk als zorgmedewerker veranderd

Dat ik zelf patiënt werd, heeft mijn werk als zorgmedewerker veranderd   6 members have voted

This poll is closed to new votes
    • Ja
      5
    • Nee
      1

Please sign in or register to vote in this poll. View topic

8 posts in this topic

Een IZZ-lid zei laatst tegen mij: "Ik ben er een betere zorgverlener door geworden" Zij was zelf ziek geweest.

Ben jij als zorgmedewerker veranderd door jouw ervaring als patiënt of cliënt?

IZZ-leden werken in de zorg, maar hebben zélf ook zorg nodig. Als het zover komt, dan zit je ineens 'aan de andere kant van de tafel'. Die ervaring kan je wereld behoorlijk op z'n kop zetten. IZZ heeft hier een aantal leden over gesproken. Hun verhalen lees je op de website, onder Gezond Werken. Daar staat bijvoorbeeld het verhaal van IZZ-lid Dree David ‘Door mijn bijna-doodervaring voel ik beter dan ooit wat een patiënt doormaakt’

Hoe is dit voor jou? En wat kunnen andere IZZ-leden daarvan leren? Deel je ervaringen hier.

Volgens mij verander je door alle ervaringen die je in het leven krijgt. Als ziek zijn je overkomt dan ga je er anders naar kijken, je ervaart als mens wat je voelt en reageert ook als mens. Dat is het verschil met als zorgprofessional empatisch handelen. Het woord ervaringsdeskundige bevestigd dit. Ik heb zelf ervaren dat je als professional je inderdaad anders naar de patiënt reageert, Omdat je, volgens mij, beter kunt aansluiten bij de patiënt.

Bij bovenstaande bericht wil ik de volgende uitspraak toevoegen. Ik zag deze in de wachtkamer bij een huisarts er werd er meteen door geraakt:

Het betreft een uitspraak van de zestiende-eeuwse arts Ambroise Paré (1510-1590) over de aard van het vak:

La médecine c'est guerir parfois, soulager souvent, consoler toujours. 'Geneeskunde is soms genezen, dikwijls verlichten, altijd troosten.'

Mooi @Dorothe Elbersen, die uitspraak. Bedankt voor je bijdrage.

Ik ben ook benieuwd hoe andere leden dit ervaren. En welke gevolgen er zoal zijn voor je werk, als je zelf (ook) patiënt of cliënt wordt. Naast dat je er een betere zorgverlener door wordt, Welke ervaringen zijn er, die jullie als IZZ leden zo'n uniek collectief maken? Van mensen die zelf in de zorg werken, maar ook (uiteraard) zelf zorg nodig hebben.

@T Beentjes, @Tessa Cornelissen, @Jan Terpstra, @Rianne van zwieten, @Tjerk Beekman?

Hallo Helma,

wat je zegt ja de film spreekt me aan. Zorgen voor een ander , de glimlach is de beloning of het woordje zuster bedankt. 

Juist dat maakt het waardevol, je voelt dat nog veel meer als je zelf verschil hebt ondervonden. Het zijn de kleine dingen die het doen

Hoi @Dree David, welkom! Als andere leden vragen willen stellen naar aanleiding van jouw verhaal, dan kunnen ze je nu hier vinden. Mooi!