Lydia Jeuken

Overgang of burn-out?

2 posts in this topic

Ik heb behoorlijk wat klachten gehad in de zin van opgejaagd, wisselende stemmingen, vermoeidheid  en heb dit soms nog. Destijds ging ik er vanuit dat het allemaal veroorzaakt werd door een burn-out.  Ik weet nog steeds niet wat nu waardoor komt. Wel weet ik dat veel klachten zowel bij overgang als bij burn-out horen. Het is een heftige periode waarbij ik erg aan mezelf getwijfeld heb en gezocht heb naar hoe kom ik hier uit. En ik werd er onzeker van wat betreft werk. Dat bleek achteraf niet nodig maar het gebeurde wel en  liet wel zijn sporen na.

Wat helpt is om je klachten te bespreken met je naasten, op je werk en eventueel met een hulpverlener. De klachten verminderen hierdoor niet altijd maar worden wel dragelijker en  je kunt er makkelijker mee omgaan en mogelijk tijdelijk en aanpassing doen. En er is begrip vanuit je omgeving. Dat helpt al enorm. 

Geef je dingen die je doet niet op omdat je denkt dat je ze niet meer kunt doen. Het is echt een periode waarin dingen minder gaan en niet gaan zoals je gewend bent. Uiteindelijk gaat het weer beter. Acceptatie is belangrijk en ook moeilijk!

Zie ook: https://www.izz.nl/thema/gezond-werken/overgang/artikelen/7-tips-van-lydia-voor-de-overgang

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Blijf op de hoogte van gesprekken in de community

Ontvang jij graag wekelijks per mail een gespreksoverzicht uit de community? 
    Meld je direct aan in jouw IZZ lidmaatschap (inloggen vereist).