Sign in to follow this  
Guest Marianne

Je bent nooit TE JONG voor de overgang!

1 post in this topic

Ik ben inmiddels 58 en de overgang ligt achter mij, maar het begon dan ook al toen ik 33 was!! Nadat ik mijn eerste kind had gekregen en toen ik 8 maanden borstvoeding gaf, viel ik ineens in een diep, donker, zwart gat. Ik vloeide hevig, maar ik zag geen verband met mijn hormoonhuishouding. Ik dacht dat ik depressief was, en niemand die zei dat het iets anders kon zijn, zoals de overgang.

Jarenlang heb ik hiermee geworsteld! Terwijl het overgangsklachten bleken te zijn! Toen ik dat eenmaal vermoedde zei iedereen 'jij bent veel te jong voor de overgang!'

Mijn huwelijk leidde eronder en ik zat inmiddels bij het Riagg. Een vriendin zei op een bepaald moment dat ik in een soort voorfase van de overgang zat. Ik kwam bij Care for Women terecht en toen kreeg ik eindelijk de hulp en de erkenning die ik nodig had! Ik was al die tijd al in de overgang. Dat kan dus ook als je jonger bent dan 40!! Ik heb heel veel gehad aan de hulp die ik toen kreeg, zo werd ik al snel minder zwartgallig. En mijn huwelijk heeft het gered!

Ik vind het zó belangrijk dat jonge vrouwen dit weten. Je zwartgalligheid of depressiviteit (en bij mij dus ook het hevige vloeien) kunnen met je hormonen te maken hebben, doordat je in de overgang bent. Als je huisarts zegt dat je daar te jong voor bent: dat is niet zo!! Neem het serieus en ga op zoek. Bijvoorbeeld bij Care for Women, of bij een andere overgangsconsulent. Vraag er aandacht voor, en zoek hulp!

Ik lees nu in het magazine van IZZ dat je het ook met je werkgever kunt bespreken. Voor mijn gevoel is dat nu allemaal veel meer mogelijk dan toen ik er middenin zat, 15 jaar geleden. Doe dat dus! Ik druk het jullie op het hart, blijf er niet alleen mee rondlopen! Dat IZZ een heel magazine maakt over de overgang is fantastisch, want het is nodig dat vrouwen er open over kunnen praten en dat steeds meer mensen weten hoe het kan zijn. Maar dus wel ook vanaf een jongere leeftijd!