Erwin Rozestraten

Aanschaf van PDMS systemen

2 posts in this topic

Stel je voor. Je mag 35 miljoen uitgeven aan een PDMS systeem voor jouw ziekenhuis. Je hebt er geen verstand van, maar je koopt het wel. Je bent niet geïnteresseerd in wat een werkvloer nodig heeft. Je koopt het bij een bedrijf, in dit geval EPIC, dat niet geïnteresseerd is in wat je nodig hebt, dat niet geïnteresseerd is in problemen waar vorige gebruikers tegen aan lopen. Voor implementatie hiervan: 180 man worden 1,5 jaar (!!) van de werkvloer geplukt om wat te kunnen bouwen aan het systeem en daarna een zeer algemene training te verzorgen.

Naast veel frustratie, (ook in gebruik door mensen die wel handig zijn met de computer) kost dit systeem onnodig veel tijd hetgeen niet besteed kan worden aan de patiënt. Als ik 2 paracetamol wil uitgeven, dan moet ik 20 x klikken, een stickertje printen en mijn collega activeren om dit te paraferen, jawel. De training is dermate basic dat artsen onvoldoende weet hebben van declareren, dit scheelt geld. Daarnaast is het systeem dermate tijdrovend dat artsen veel minder omzet kunnen draaien op de poli's, dit kost geld.

Kortom, een managementmisser van het eerste uur, 2 directeuren weg en wij kunnen hier nog 5 jaar lopen prutsen om het werkbaar en veilig te krijgen. Jammer dat de overheid hier geen vat op kan krijgen en ook aan het bedrijf eisen kan stellen over kwaliteit en doelmatigheid. Je zou natuurlijk verwachten dat mensen die dit aanschaffen ook zouden eisen... het is een Amerikaans systeem, bedrijf, dat net zo gek is als hun eigen President. Alleen jammer dat bezuinigingen op de werkvloer plaatsvinden in plaats van sanering achter bureaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Erwin Rozestraten dank voor je verhaal. Het sluit bijzonder goed aan op ons onderzoek naar Regeldruk, waarin onze leden ook veelvuldig benoemen dat niet-werkende systemen hun tol eisen.

Wij zijn heel benieuwd of er zorginstellingen zijn die dit heel bewust (met visie) anders aanpakken / aangepakt hebben. En die het gebruikersgemak voor de zorgmedewerker als uitgangspunt hebben genomen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Blijf op de hoogte van gesprekken in de community

    Ontvang jij graag wekelijks per mail een gespreksoverzicht uit de community? 
    Meld je direct aan in jouw IZZ lidmaatschap (inloggen vereist).