Roland Kip

Neem zorgmedewerkers hun korting niet af!

75 posts in this topic

Ik schrok zelf van het aantal, maar er zijn ruim 64.000(!) collectieven in Nederland. De meeste daarvan bestaan enkel en alleen voor de korting op de premie van de zorgverzekering. En de meeste daarvan hebben minder dan 250 deelnemers.

• Ze staan niet voor een specifieke zorgverzekering die past bij het collectief,
  • ze onderzoeken niet hoe ze de gezondheid van de deelnemers kunnen bevorderen,
  • en ze zijn nauwelijks (of helemaal niet) bezig met preventie.

IZZ doet dat allemaal wél. Bovendien spreekt IZZ namens 417.500 deelnemers. Daar kun je nog eens mee aankomen. Bij zorgverzekeraars, maar ook bij werkgevers, vakbonden, en andere partijen die samen met ons de zorg gezond(er) kunnen maken.

Sleutelen aan de korting is waar het misgaat
De minister gaat de wildgroei aan collectieven aanpakken. En daar zijn we helemaal voor. Waar het voor mij misgaat, is dat de minister aan de korting wil sleutelen. In 2020 mag er nog maar 5% collectiviteitskorting worden gegeven op de basisverzekering. Als het aan de minister ligt.

Je gaat erop achteruit
De sterke, inhoudelijke collectieven zoals IZZ zullen daaronder lijden. Dat betekent ook iets voor de individuele verzekerden binnen het collectief. Als IZZ lid, gaat dat dus over jou. Je gaat erop achteruit als de minister de maximale korting verlaagd. Als de korting lager is, of helemaal vervalt, ontneemt de overheid medewerkers in de zorg een belangrijke financiële en inhoudelijke arbeidsvoorwaarde. De IZZ regeling is een cao-afspraak tussen werkgevers en werknemers in de zorg. Sleutel je aan de korting, dan sleutel je aan de arbeidsvoorwaarden.

Zorgen voor de huidige zorgmedewerkers
Eerder riep ik op om goed te zorgen voor de huidige zorgmedewerkers. Daar hoort ook dit financiële aspect bij: neem IZZ leden hun korting niet af! Ze voelen het namelijk rechtstreeks in hun portemonnee.

We maken ons sterk voor een andere manier om de wildgroei van collectieven aan te pakken. Dat doen we samen met andere sterke inhoudelijke collectiviteiten, zoals die van de Politie en de BOVAG. Als IZZ lid zie je hier weinig van. Pas als je het merkt in je portemonnee wordt het zichtbaar. En dát willen we voorkomen.

Hoe denk jij over de collectiviteitskorting?

Meer lezen: de blog van Roland Kip op Skipr

Het zijn allemaal van die overwegingen van de politiek waardoor mensen zich steeds meer bedrogen voelen, alleen al het idee...de pensioenen stijgen ook weinig en ik heb er mijn hele werkende leven voor betaald. Welke minister, van welke parij komt dat idee eigenlijk? VVD?

Secundaire voorwaarden verslechteren in de zorg? Lekker slim ...

Bijdrage zorgverzekeringswet, eigen bijdrage,premieverhoging,nu weer afschaffen collectiviteitsverzekering /geen indexatie maar korting op de pensioenen/ energie kosten hoger / BTW en prijsverhogingen? bedrijven ontspringen de dans met belastingbijdrage/ CO2 heffing/aftrek van de belasting bij opgelegde boetes / Het word hier ook tijd voor gele hesjes zonder geweld/ Stem niet meer op de liberale partijen met hun geloof in globalisering.

Het zou jammer zijn wanneer de regering dit plan doorvoert. Ik vraag me af of het aanpakken van de wild groei van leden collectieven veel winst zal geboekt gaat worden. Ik denk dat de regering zaken moet aan pakken die er toe doen.

Op 26-1-2019 om 11:03 zei Anton Boels:

Het zijn allemaal van die overwegingen van de politiek waardoor mensen zich steeds meer bedrogen voelen, alleen al het idee...de pensioenen stijgen ook weinig en ik heb er mijn hele werkende leven voor betaald. Welke minister, van welke parij komt dat idee eigenlijk? VVD?

@Anton Boels we hebben het hier over minister Bruno Bruins (Medisch zorg), een VVD-minister. We zijn het overigens met een deel van zijn redenering eens, maar vinden dat het kaf van het koren gescheiden moet worden. Collectiviteiten zoals IZZ - die veel meerwaarde bieden naast de korting - zijn een positieve uitzondering en voor hen (ons) moet de collectiviteitskorting blijven.

Is er geen maas in de wet om de korting op een maniere terug te geven wanneer iemand in de zorg werkt?

geef de korting een andere label. 

De overheid is uit op meer stemmers, meer mensen die voor een goede politiek zijn. Die gaan voor een mooi Nederland. Maar ipv beter worden ze steeds ongeloviger. Men beloofd van alles, iedereen krijgt in Januari meer, maar de hogere kosten zijn hoger dan de baten in he portomoinee. Nu dus ook weer de korting en IZZ doet t juist goed.  Behouden dus van de korting en hopelijk een keer een regering voor de grootste doelgroep en niet voor de kapitalisten!

+ontneem de zorg ook dit maar,het zijn de krenten in de pap,de druk op de zorg neemt alleen maar toe,we verdienen het

Het is toch niet te geloven. Alle voordeeltjes moeten weer worden geschrapt. Ik snap dat de wildgroei aan collectiviteitskorting moet worden aangepakt, maar idd ze scheren nu alles over één kam. Het is ook onderdeel van ons CAO. Alles steeds maar weer versoberen, wanneer houdt dit nu eens op. Ik word hier zo moedeloos van! Deze regering lijkt er echt alles aan gelegen om het de Nederlanders alleen maar moeilijker te maken. Alles wordt maar duurder, we moeten verduurzamen ( wat je zeker veel geld gaat kosten) veel langer door werken tot ons pensioen, (als die er tegen die tijd nog wel is) en HOE DAN!!  We leven misschien wel langer, maar de lichamelijke belastbaarheid heeft een grens. 

Ze snappen het écht niet daar in Den Haag. Maak de zorg vooral nog veel onaantrekkelijker door de arbeidsvoorwaarden nog verder te versoberen. Heel slim 🙄

Behouden! Ik ben het helemaal eens met Renate. De zorg is al onaantrekkelijk genoeg aan het worden.

Schaf maar af. Die korting zou er zijn maar in de praktijk blijkt dat best wel tegen te vallen. Iedereen die zelfstandig een verzekering opnieuw afsluit krijgt die korting zo. Klinkt dus leuk zo'n collectieviteitskorting, maar het voordeel is er helemaal niet

de korting is dus een arbeidsvoorwaarden afgesproken tussen werkgevers en werknemers. Daar kan onze overheid toch niet tussenkomen? Of in alle zorg cao's beter verankeren. Wat zijn anders arbeidsvoorwaarden nog waard!!!

mbt de korting; mijn zoon had ook een izz polis totdat de korting werd opgeheven omdat hij niet in de zorg werkzaam is. Kreeg na enig aandringen bij een andere zorgverzekeraar direct 10% korting, dus was zijn keuze snel gemaakt. Inderdaad korting krijg je tegenwoordig bijna overal, wat is hieraan dan nog exclusief?

Onze overheid is onbetrouwbaar als het over al dit soort afspraken gaat, we gaan er in 2019 op vooruit, maar alle stijgende kosten maken dit volledig ongedaan.

Ik vind inderdaad dat alle collectiviteitskorting moet worden afgeschaft, gewoon iedereen  dezelfde  premie voor de basisverzekering,  bij  alle ziektekosten verzekeraars, de vergoedingen voor deze ziektekosten zijn ook voor iedereen gelijk. Daarnaast een beperkt aantal aanvullende verzekeringen en dus geen wildgroei  aan  aanvullende  verzekeringen met allemaal kleine verschillen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

Niet afschaffen die collectiviteitskorting, zeker als hij werkelijk wat oplevert. Collectiviteiten zoals IZZ - die veel meerwaarde bieden naast de korting - zijn een positieve uitzondering en voor hen (ons) moet de collectiviteitskorting blijven.

Weer typisch een VVD voorstel. Alle modale werkenden en lager worden weer te grazen genomen. 

Ja....dat is wel vreemd: met de ene  hand iets geven en met de andere iets afpakken! Kan me voorstellen dat een verzekering, als zij met korting meer leden aan zich mogen binden, een inspanningsverplichting opgelegd krijgt in bv preventie en voorlichting...dat levert op een ander vlak ook weer besparing op! Maar die CAO-korting zo maar afschaffen???? ----- 

Collectiteitskorting voor een bepaalde doelgroep is vergelijkbaar met de werking van een CAO voor een bepaalde doelgroep  .... daar kan en mag je niet zomaar aan morrelen. Schandalig zoals Den Haag weer als een olifant door de porseleinkast gaat .... het lijkt er zo sterk op dat zij partij kiezen voor de Verzekeraars op jacht naar geld! De burger ziet men weer niet staan !!

Oud plan afstoffen: scheelt ook heel veel rondpompen van geld (Zorgkosten toeslag):

Maak ziektekostenpremie inkomensafhankelijk. 

En stop met de flauwekul van aanvullende verzekeringen: verbreed het basispakket
Degenen die die aanvullingen het hardst nodig hebben, missen vaak de financiële mogelijkheden om ze af te sluiten. 

naast alle andere zaken die dit kabinet(en de kabinetten daarvoor met VVD signatuur) al heeft afgeschaft in de sociale sector,is het bij het schofterige af dat ze hier ook maar over durven denken. Als dit weer zo'n vvd proefballon is dan hoop ik dat deze minister erin stikt!

Dit zou bijzonder jammer zijn. Het is idd een secondaire arbeidsvoorwaarde die het werken in de zorg aantrekkelijk helpt te maken. Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel mensen de "reguliere" premie betalen bij hun zorgverzekering, als er 64.000 collectiviteiten zijn.....en je idd snel een korting krijgt als nieuwe deelnemer bij een verzekeraar.

Ook dit kan er nog bij.Invoering marktwerking was al een foutieve keus en daarna zijn de vvd ministers doorgegaan met de zorgverzekeraars de zorg langzaam maar zeker naar de verdommenis te helpen.Ik heb voor de graaiers nog enkele bespaar tips,oogzorg is geen zorg dus bril vergoeding schrappen,staaroperatie dan ook maar zelf betalen en wat met kraampakketten?

Eigen bijdrage bij bezoek huisarts voor tweeverdieners met gezamenlijk salaris van 50.000 euro van 25 euro per bezoek.

Salaris b.v. 75000 dan bijdrage 50 euro enz.

Huisartsen worden onderhandelaars .Mevrouw de behandeling van uw kind is erg duur zouden we behandeling maar achterwege laten???? Het zal je kind maar wezen.Ik wens de graaiers veel succes.

Behouden voor de zorg de collectieve korting. Het is een cao onderhandelingsvoordeel daar moet de overheid afblijven .