Isa van IZZ

Schaf de brilvergoeding maar af!

Schaf de brilvergoeding maar af!   109 stemmen

• Ja
      27
    • Nee
      82

Log in of registreer je om te kunnen stemmen in deze peiling. Onderwerp tonen

14 berichten in dit gesprek

Wat heeft een nieuw montuur met zorg te maken? Heb je als brildrager liever een brilvergoeding of een lagere zorgverzekeringspremie? In oktober spraken we met vijftien leden over bewust zorggebruik. Zij stelden de brilvergoeding flink ter discussie. Hoe denk jij hierover? Houden we de premie van de aanvullende verzekering betaalbaar met de afschaffing van de brilvergoeding?

Lees hier ook de bijdrage van IZZ lid @A Bosch

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik zou roken word ik geholpen door IZZ, ben ik te dik dan kan ik op jullie kosten naar de diëtist. Wil ik een man worden dan word dat betaald. Allerlei preventieve dingen worden vergoed. Ik maak daar allemaal geen gebruik van. Ik leef zo gezond mogelijk. Vergoeding voor tandartd maak ik niet op maar moet die kroon helemaal betalen.

Maar ik heb slechte ogen, daar kan ik niets aan doen. Is het dan zo gek dat ik vergoeding op zijn plaats vindt... en die is al stukken vermindetd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

word ook gesproken over vergoeding van brilmontuur,om die af te schaffen.dit kan prima want een montuur kost 50-100 euro. de glazen vergoeding is veel belangrijker .daar kunnen we beter over praten dan over het montuur. glazen zijn veel duurder dan een montuur.dus niet afschaffen vergoeding bril ,maar verhogen zoa[s eerder nl 320 euro per 2jaar.glazen kosten zo tussen de 400 en 600 euro per paar. goede controle van je ogen is toch heel belangrijk voor je werk in de zorg.dus naar een goede winkel voor een goede bril en niet voor controle bij iemand....anders!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb altijd begrepen dat de decaratie van de brilvergoeding gaat over de vergoeding van de glazen en niet van het montuur. Toevallig net een nieuwe bril aangeschaft na 5 jaar. Bij een gecontracteerde zaak , en toch een leuke aanvulling van de kosten als hier een bedrag(je) afgaat. Wanneer de vergoeding verdwijnt , voel je dit echt niet in je portemonnee als dit via premie verlaging gaat dit is nl. peanuts en in de loop van de jaren helemaal niet meer aan te tonen. Op het moment dat je een vergoeding ontvangt gaat er rechtstreeks via de opticien een bedrag(je) af en dat is wel een prettige bijkomstigheid. Het is al zoveel minder dan enkele jaren terug helaas !! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Montuur vergoeding prima maar de vergoeding voor glazen zou moeten blijven  ongeacht de kosten. Iemand die een hoge sterkte heeft en graag dunne glazen wil zou dat gewoon vergoed moeten krijgen. Die heeft niet gevraagd om een oogafwijking toch? Wat ik graag toegevoegd zie is een laserbehandeling  zodat mensen de keuze hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vergoeding voor een brilmontuur kan wat mij betreft vervallen. De vergoeding voor glazen moet ruimer. Vanaf mijn negende jaar (ik ben nu 77)ben ik brildragend. Ik heb multi-focale glazen en die kosten per stuk € 560.

Een vergoeding varierend van 50 tot 200 euro(afhankelijk van gekozen aanvullend pakket) per 3 jaar vind ik dan ook wel erg mager.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Graag voor de glazen van de bril een goede vergoeding zoals een paar jaar geleden. Toen was de vergoeding nog €320.-  De monturen kan men zo duur maken als men wil, bij de glazen hebben we geen invloed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergoeding is een bijdrage voor de brillenglazen

Helaas is deze bijdrage niet toekijkend en moet ik zelf een bedrag bijlappen voor de brillen glazen

Het montuur  komt er dan ook nog een extra bij

deze stelling is zeker door iemand met goede ogen gelanceerd

een tegemoetkomen in mijn handicap valt zeker onder de zorg

Heb je een cronische ziekte en of een handicap wordt je bij de zorg al,als een melkkoe behandeld

door mijn cronisch lijden ben ik als in het eerste kwartaal altijd mijn eigen risico kwijt

heb afwijking aan ogen en nu ga ze ook nog de bril vergoeding afschaffen

Wat  bezielt Nederland door Deze mensen te benadelen en van hun te plukken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben blij met deze aanvullende bijdrage. Bovendien heb ik deze keuze gemaakt om een aanvullend pakket te nemen. Gelukkig maak ik verder geen gebruik van vergoedingen vanuit het aanvullend pakket. IK ben het inderdaad eens met een van de bovenstaande reactie. We kunnen geholpen worden met stoppen met roken, afvallen etc. Allerlei zaken die (met name roken) een eigen keuze zijn  en waar we zelf invloed op hebben. Op de achteruitgang van mijn ogen heb ik geen invloed. Ik heb visuele ondersteuning nodig om mijn werk goed te kunnen doen. Bovendien betaal ik per 3 jaar € 1247,40 aan aanvullende premie en zie daar 1x per 3 jaar max €280,- voor terug. Daarnaast evt. tandartskosten tot een maximum van €450,- per jaar. Ik heb ook de keuze om niet aanvullend verzekerd te zijn. Met het bedrag wat ik nu niet terug zie heb ik graag een veilig gevoel dat als ik aanvullende zorg echt nodig heb hier op kan terugvallen, de premie die ik nu niet gebruik betaal ik graag zodat andere verzekerden dit gevoel ook kunnen ervaren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bril vergoeding moet blijven. Zonder bril zie ik niets. Ik heb hem niet voor mijn lol en kan er ook verder niets aan doen om er af te komen. Schaf dan allerlei therapieën af om bijvoorbeeld van roken af te komen of de maagverkleining. Het gaat niet om het montuur, de vergoeding die je krijgt gaat al op aan de glazen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het afschaffen van de brilvergoeding vind ik geen goede zaak. Ik ken heel veel collega's die ( ook voor hun werk ) van een bril afhankelijk zijn. Een vergoeding voor glazen vind ik dan ook op zijn plaats en is dan ook meer dan welkom, glazen zijn veelal behoorlijk prijzig. Vergoeding voor een montuur zou buiten beschouwing kunnen blijven, wanneer het monteur nog goed is kunnen daar best nieuwe glazen in. 

Ik kan niet overzien of het eventueel afschaffen van deze vergoeding zou leiden tot een substantiële verlaging van de premie, daarvoor ontbreken mij de gegevens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoezo brilvergoeding afschaffen, brilglazen zijn noodzakelijk, voor slecht-ziende personen.

de personen die een bril nodig hebben, hebben hier helaas, zelf geen enkele invloed op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om mee te doen

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.

Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu inloggen

• Blijf op de hoogte van gesprekken in de community

Ontvang jij graag wekelijks per mail een gespreksoverzicht uit de community? 
    Meld je direct aan in jouw IZZ lidmaatschap (inloggen vereist).