Nursing Experience 2018

Wat kun je wél doen om gezond te blijven in de zorg?

1 post in this topic

*dit verhaal is door IZZ gehoord tijdens Nursing Experience 2018 en hier gedeeld ter inspiratie, reageren kan onderaan dit bericht* 

Ik ben nu 50 jaar, heb een ingrijpende burn-out gehad, en kies nu heel bewust voor mezelf. Een werkgever die iets van me verlangt dat niet goed voor me is? Jammer voor 'hem'; ik doe dat niet meer. Daardoor heb ik dit jaar al 2 keer ontslag genomen en werk ik nu eindelijk in een team waar ik echt pas, en dat echt bij mij past.

Ik zie ouderen die krom gegroeid zijn, niet meer bewegen, geen nieuwe dingen meer ondernemen. Dan denk ik 'kom op, je kunt het heus nog'. Je hebt zelf zoveel invloed op je eigen gezondheid. Ik sport 3 keer per week 1 uur. Tegen m'n kinderen zeg ik: "Ook als ik 80 ben til ik deze gewichten nog". Ik heb écht de intentie om met een recht lijf oud te worden. Ik fiets naar m'n werk en plan heel bewust tijd in voor mijn herstel na een dienst.  

Uiteraard heb je niet overal invloed op. Een ongeluk of een ziekte kunnen je overkomen. Maar wat kun je wél doen om gezond ouder te worden? Vooral als je in de zorg werkt is die vraag belangrijk, want het werk wordt zwaarder naarmate de jaren vorderen, en je lichaam heeft steeds meer hersteltijd nodig.

Ik eet bijvoorbeeld veganistisch waardoor ik veel meer energie heb dan toen ik gewoon maar alles at. Ik wil niet zeggen dat iedereen die keuze moet maken, maar meer bewustzijn over wat we zoal naar binnen werken draagt bij een betere gezondheid. Waarom zou je dat dan niet doen? Ik zie veel mensen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid. Die het buiten zichzelf leggen; het overkomt ze. Ik vind dat jammer, je kan zoveel zelf. Ik zou willen dat meer mensen zelf verantwoordelijkheid nemen.

Hoe neem jij verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid?