Nursing Experience 2018

Zzp'er in de 24-uurszorg; met pensioen gaan als ik nauwelijks pensioen kan opbouwen?

1 bericht in dit gesprek

*dit verhaal is door IZZ gehoord tijdens Nursing Experience 2018 en hier gedeeld ter inspiratie, reageren kan onderaan dit bericht* 

Ik werk als zzp'er in de 24-uurszorg. Vitaal het einde van mijn loopbaan halen? Dat ligt eraan wanneer dat einde begint. Zoals het er nu naar uitziet is dat eerder over 20 dan over 10 jaar. Van een uurtarief van 23 euro kan ik geen 600 euro pensioenpremie betalen. Ik spaar wel iets, maar voor een goed pensioen zal ik nog vele jaren door moeten sparen. De jaren dat ik in loondienst werkte leveren misschien 100 euro pensioen per maand op.

Ik moet als zzp'er vaak achter mijn inkomen aan, omdat zorgverzekeraars de 24-uurszorg niet meer direct vergoeden aan de zorgvrager. Daarvoor moet je met een tussenkantoor werken. Patiënten moeten de factuur anders eerst zelf betalen en dan declareren bij de zorgverzekeraar. Dat kan om bedragen van duizenden euro's gaan. Het is een ingewikkeld systeem met verschillende regels, die ook nog eens regelmatig veranderen. Als je als zzp'er in de 24-uurszorg werkt, heb je er bijna een fulltime baan aan om de administratie te doen. Het komt voor dat ik 2 of 3 maanden op mijn geld moet wachten, bijvoorbeeld als ik een formulier per abuis verkeerd heb ingevuld. Dan krijg ik niet even een telefoontje of een bericht. Nee, dan moet ik daar zelf achterkomen. Blijkt zo'n formulier al weken onaangeraakt op iemands bureau te liggen. Terwijl bij mij het leven en alle kosten gewoon doorgaan. Dus vitaal het einde van mijn loopbaan halen? Dat is nog maar de vraag.

Hoe bereid jij als zzp'er je pensioen voor?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om mee te doen

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.

Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu inloggen