Tineke

Denk na voor je naar de zorg stapt want de rek is eruit

7 posts in this topic

Bij verpleegkundigen is de rek eruit. We moeten steeds meer met steeds minder.
Veel mensen stappen naar de zorg, terwijl dat niet echt nodig is. En ze beseffen zich niet dat ze daarmee de druk op de verpleegkundigen onnodig opvoeren.
Denk kritischer na voordat je naar de zorg stapt, dat zou ik de hele maatschappij willen vragen.
Niet alleen voor de kosten, maar ook voor ons welzijn.

Dat is de omgekeerde wereld denk ik.

Als je een zorgvraag hebt, daar afwachtend in zijn want anders belast je de werknemers in de zorg ?

Ik denk dat in de hele zorg de rek er uit is er moet alleen maar op de inhoud gekeken wat voor zo4g is er nodig en niet naar het sociale aspect wat iemand nodig vaak heeft.

Zorg doe je met je hart en niet omdat je een baan nodig heb dan gaat het niet lukken

Jammer Tineke, maar de vraag naar zorg zal in de toekomst alleen maar stijgen. Je weet wel, de bevolkingspiek van Babyboomers, geboren tussen 1945 en 1954 ...

Dus: wees blij wanneer er instroom is van jonge verpleegkundigen, want die zijn hard & hard nodig.

@WoutVisser ik denk dat @Tineke iets anders bedoelt dan waar jij op reageert. Haar opmerking gaat naar mijn idee over instroom van zorgvragers, van mensen die naar de zorg stappen terwijl ze dat mogelijk ook niet kunnen doen. Als ik het me goed herinner zaten wij samen om tafel dat gesprek te voeren, in Apeldoorn. Waarbij meerdere mensen aan tafel beaamden dat 'te gemakkelijk naar de zorg stappen' best ontmoedigd mag worden in deze tijd van hoge werkdruk en personeelstekort. De instroom van jonge verpleegkundigen stond (en staat) daarbij niet ter discussie, die is gewoon hard nodig (en dus wenselijk).

OK, maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan .... Je hebt denk ik een vaste kern van mensen die om ieder wissewasje de zorg inschakelen  --  een ook een vaste kern die de zorg niet of te laat inschakelt. Heeft veel te maken met emotie, denk ik.

En vergeet ook de eerste lijn (huisartsen) niet: zij zouden hier als 'zeef' kunnen fungeren, maar staan onder commerciële druk om hun klanten te behouden ... doorverwijzen gebeurt dan snel, zeker wanneer de patiënt hierop aanstuurt.

Dank voor je reactie @WoutVisser Ben wel benieuwd of anderen herkennen wat jij zegt over de huisarts?

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Blijf op de hoogte van gesprekken in de community

Ontvang jij graag wekelijks per mail een gespreksoverzicht uit de community? 
    Meld je direct aan in jouw IZZ lidmaatschap (inloggen vereist).