Rianne van zwieten

Onnodig zorggebruik. Waarom gooien we zoveel weg?

13 posts in this topic

In de zorg wordt ongelooflijk veel weggegooid. We gooien zoveel ongebruikte inco’s weg, bijvoorbeeld. Die gewoon nog in de verpakking zitten. Ook ongebruikte medicatie wordt weggegooid terwijl dit nog prima te gebruiken is voor een ander. Daardoor denken we sneller dat we zo blijkbaar met spullen omgaan. Dan ben je ook minder voorzichtig met een deurpost als je met een bed door de gang rijdt, bij wijze van spreken. Ik vind dat frustrerend.
Zo werkt het blijkbaar, zo zijn de regels.
Maar het maakt het werk en de keuzes die gemaakt worden in de zorg, voor een deel wel onbegrijpelijk.
Er gaan bakken met geld de afvalbak in terwijl dat volgens mij ook anders kan.
Die inco’s kun je echt wel aan een andere patiënt doorgeven als iemand is overleden. Als je er maar slim mee omgaat.

Ook op de poli kom je verspilling tegen. Als ik alleen al kijk naar de post its die gebruikt worden. Er zijn veel geprinte papieren die weggegooid worden waar niets of bijna niets opstaat, gebruik dit als kladblok, en een post iT alleen als het echt nodig is. 

Als een patiënt een nieuwe inhalatie medicatie krijgt, wordt er een voorschreven op recept. Het bleek dat als er meer voorgeschreven waren deze allemaal aan de patiënt werd meegegeven. Als blijkt dat de medicatie niet goed werkt er voor veel geld ongeopend en ongebruikt thuis ligt. Zo hoorde ik laatst dat een patiënt ook al gebruikte hij de medicatie niet trouw( dus minder nodig had) hij alles mee moest nemen, ondanks hij nog genoeg thuis had liggen. Als iedereen in de zorgketen daar alert op is bespaart dat enorm veel. 

Kijk @Rianne van zwieten dit vind jij wel interessant denk ik. Een artikel over de verspilling van medicijnen: 

"Dat komt onder meer door te grote verpakkingen, het voorschrijven van te veel medicatie of doordat patiënten voortijdig stoppen met inname, oftewel niet therapietrouw zijn" https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/verspilling-medicijnen-kan-veel-minder.htm

Interessant artikel. Dank je wel Isa. Ik denk dat grote verpakkingen geen probleem zijn als ze maar doorgegeven worden aan een andere patiënt als zee niet meer gebruikt worden.  

Ook apothekers in ziekenhuizen zijn te gebonden. Als medicatie is uitgegeven naar een afdeling mag dat in veel gevallen niet retour genomen worden als er iets wijzigt in de medicatie afspraak van de patiënt. Er verdwijnt door deze regelgeving onnodig veel in de blauwe bak en het verwerken ervan kost meer als normaal ziekenhuis afval.

Ik werk al enige decennia in de psychiatrie en nu bij verschillende organisaties en zie overal hetzelfde. Ik heb het idee dat er een toename van verspilling is sinds ons, verpleegkundigen, is opgelegd dat wij geen stock meer mogen hebben en van iedere patiënt de medicatie op naam geleverd wordt. Vroeger, ja, sorry, ik ben al 63, hadden we op de afdeling de meest gebruikte medicatie op voorraad en als iemand iets afwijkends nodig had, werd dat eenmalig besteld. Nu komt er voor iedere patiënt dezelfde soort medicatie. Ook bij op-of afbouwschema's wordt een heel doosje geleverd waar je dan maar 3 tabletten van nodig hebt. De rest moet retour en wordt vernietigd of krijgt een nieuw etiket en wordt opnieuw verkocht. Al met al gaat er naar mijn idee veel meer medicatie retour apotheek ( hoewel dat vroeger ook weleens gebeurde, als mensen, bang voor oorlog ofzo, een extreem grote voorraad bestelde, wat dan over datum raakte)

Ik vraag me weleens af hoeveel die, aan ons opgelegde regels , kosten en hoeveel milieuschade het oplevert. Bij het onderzoek van het UMC was geen onderzoek gedaan naar verspilling in ziekenhuizen.

Ik merk soms wel dat verpleegkundigen tegen de regels in handelen om minder medicatie te verspillen. Maar dat moet erg stiekem want de apotheker komt de kast regelmatig controleren.

Ik vraag me af, of apothekers deze regels zelf bedacht hebben of de inspectie dit oplegt of de zorgverzekeraars.

Verspilling zie ik vooral in vorm van  medicatie.. en dan de werkvooraad.

Ik zou zeggen: spreek je collega's er vriendelijk op aan en probeer ze te motiveren om zuinig aan te doen, collectief geld is ook jouw geld. Het roer moet om en iedereen kan daar een aandeel in hebben. 

15 uur geleden zei Judith Petri:

Ik zou zeggen: spreek je collega's er vriendelijk op aan en probeer ze te motiveren om zuinig aan te doen, collectief geld is ook jouw geld. Het roer moet om en iedereen kan daar een aandeel in hebben. 

Ben ik zeker mee eens maar zit vooral in werkvoorraad die we hebben en nauwelijks gebruiken, dit vanwege een zorgapotheek die midden in het land zit.. lijkt mij persoonlijk zonde.

Dus daar zou de organisatie wat mee moeten.

Doe een voorstel aan de organisatie! Mensen uit de praktijk weten vaak de beste oplossingen. Beter dan de mensen vanaf een bureau op een kantoor.....

Ik zit achter het bureau na 23 jaar zorg..  dus niet gelijk alles over een kam scheren haha.

Maar soms weten we ook als mensen op de vloer wat er speelt voor er een besluit genomen wordt, dat zie ik nu ook. 

En ik denk zeker mee.. en denk vanuit de andere kant.. 

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Blijf op de hoogte van gesprekken in de community

Ontvang jij graag wekelijks per mail een gespreksoverzicht uit de community? 
    Meld je direct aan in jouw IZZ lidmaatschap (inloggen vereist).