WoutVisser

De Nederlandse zorg schreeuwt om één systeem voor cliëntinformatie

3 berichten in dit gesprek

Het NOS-journaal van 16 september meldt dat de computersystemen van (of binnen) zorginstellingen slecht op elkaar aansluiten.

We praten niet alleen over de aansluiting tussen verschillende soorten zorgunits, maar ook die tussen gelijksoortige zorgunits. Het gaat in feite om een groot deel van de Nederlandse gezondheidszorg.

Het gevolg is, dat patiëntgegevens veelvuldig dubbel of meer moeten worden ingevoerd. Wat de kans op fouten en onvolledigheden vergroot  --  om over de bescherming van cliënt-privacy nog maar te zwijgen. Verzending van zulke gegevens gebeurt regelmatig per fax of zelfs per post, dus met vertraging. Bovendien moeten deze gegevens daarvoor eerst worden uitgeprint.

Het invoeren, printen en verzenden wordt vaak gedaan door verpleegkundigen, waarvan er al ‘voelbaar’ te weinig zijn.

De Nederlandse zorgkoepels hadden natuurlijk al jaren geleden hiervoor één IT-systeem moeten ontwikkelen, en alle zorgverleners hieraan moeten verplichten. Maar zoiets vraagt een slagvaardigheid en organisatorisch inzicht, die aan de top van de Nederlandse medische stand kennelijk niet is besteed.

Het hoeft geen betoog dat deze gang van zaken een aanzienlijke verspilling van zorggeld oplevert. Ik schat dat deze jaarlijks & Nederland-breed tot in de miljoenen euro’s loopt.

Wellicht kunnen de gezamenlijke Nederlandse zorgverzekeraars hier wat aan doen. Bijvoorbeeld door de Minister te bewegen tot één uniforme IT voor de hele gezondheidszorg. Of door het instellen van boetes en beloningen voor zorginstellingen die hun IT onderling slecht of goed hebben afgestemd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @WoutVisser, je bericht sluit mooi aan bij de vele ideeën die wij kregen van IZZ leden om de regeldruk in de zorg te verminderen. In de Monitor Gezond werken in de zorg (mei 2018) kregen we duizenden ideeën binnen. Het dubbel invoeren van gegevens (en dat daar een einde aan gemaakt moet worden) is daarin een terugkerend signaal.

De komende tijd worden 3.000 ideeën door het IZZ ledenpanel beoordeeld op kwaliteit, waarna we met de beste ideeën in kaart gaan bekijken wat we hier als ledencollectief mee kunnen. 

Je noemt zelf de gezamenlijke Nederlandse zorgverzekeraars. Zie je ook een rol weggelegd voor ons?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker Isa. Uit oogpunt van verantwoord kostenbeheer is dit een hele dikke vis.

Vergelijk de miljoenen bankrekeningen, die bij één bank in hetzelfde computersysteem zitten. Zodat het rekeningbeheer in Leeuwarden precies zo werkt als het rekeningbeheer in Maastricht. Wat de communicatie tussen Leeuwarden en Maastricht in hoge mate vergemakkelijkt.

De Nederlandse zorg schreeuwt om een vergelijkbaar systeem voor cliëntinformatie. Het is alles welbeschouwd diep schandalig dat we hier in 2018 nog zo ver van verwijderd zijn. Een brevet van onvermogen voor de top van de Nederlandse zorg, met miljoenen euro's zorggeld-verspilling als gevolg. En privacy is hier geen argument om je achter te verstoppen: de banken kennen voor hun cliëntgegevens ook een zware privacyplicht.

De rol van IZZ: draag het bovenstaande luid & duidelijk uit, vooral in de Tweede Kamer.  En maak korte metten met tegenargumenten van hooggeplaatste zorgverleners  --  die, buiten hun eigen vakgebied, zeer bekwaam zijn om voor iedere oplossing een probleem te bedenken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om mee te doen

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.


Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.


Nu inloggen