Roland Kip

Hoe kritisch ben jij?

12 berichten in dit gesprek

Ik schreef een blog over de kwaliteitsverschillen in de zorg. En over het van elkaar leren om de kwaliteit te blijven verbeteren. De aanleiding was een discussie tussen fysiotherapeuten, het KNGF en VGZ over kwaliteitsverschillen bij de behandeling van lage rugpijn. Het blog kun je hier lezen.

Je weet dat werken in de zorg fysiek belastend is. Eén op de drie zorgmedewerkers die bij IZZ verzekerd is, maakt gebruik van fysiotherapie en 85% ervaart fysieke klachten! 

IZZ stimuleert de leden om een fysiotherapeut te zoeken die het beste bij ze past. Bij jou als persoon, bij de klacht die je hebt én bij het werk dat je doet. Je mag vergelijken en kritisch zijn als het om je gezondheid gaat! 

Maar, doe je dat ook? Hoe kritisch ben jij?
Vraag jij je zorgverzekeraar bijvoorbeeld om advies bij het kiezen van een fysiotherapeut?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een groot verschil in kwaliteit van therapeuten. Gelukkig heb ik nu een hele goede gevonden, maar door toeval. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik last heb van mijn onderrug heb ga ik altijd naar de vaste fysiotherapeut die kent mijn en ik weet ook wat ik aan hem heb die legt mijn ook uit wat hij gaat doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga ook naar de fysiotherapie. Ik ga standaard om de 3 maanden om me rug te laten masseren. Momenteel veel last van de rug en daardoor dus vaker naar de fysiotherapie. Ik heb mijn vaste fysiotherapeute die weet hoe ik in elkaar steek en aangeeft wat ze gaat doen. Ook vraagt ze geregeld of  het gaat tijdens de behandeling.

Zou eigenlijk willen dat er voor helpende,verzorgende en verpleegkundige meer fysiotherapie vergoed wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik betwijfel of de zorgverzekeraar of huisarts kan adviseren welke fysiotherapeut de beste is voor bepaalde klachten. Ervaringen van anderen en mond tot mond reclame werken prima. Soms is er een levensgroot verschil in behandeling. Zo de ene therapeut aan geeft dat ik artrose heb en er toch mee moet leren leven gaat de andere therapeut behandelen en door opgegeven oefeningen uit te voeren verdwijnen de klachten grotendeels.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei joycehendrix:

Ik ga ook naar de fysiotherapie. Ik ga standaard om de 3 maanden om me rug te laten masseren. Momenteel veel last van de rug en daardoor dus vaker naar de fysiotherapie. Ik heb mijn vaste fysiotherapeute die weet hoe ik in elkaar steek en aangeeft wat ze gaat doen. Ook vraagt ze geregeld of  het gaat tijdens de behandeling.

Zou eigenlijk willen dat er voor helpende,verzorgende en verpleegkundige meer fysiotherapie vergoed wordt.

Ik vind dat izz op zich meer vergoeding geef voor de fysio als andere zorgverzekeringen, maar het zou inderdaad goed zijn als er meer vergoeding zou komen. Ik vind werken in de zorg toch zwaar ondanks hulpmiddelen.  Maar ik zou het beroep niet willen missen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei hansstoof:

Ik betwijfel of de zorgverzekeraar of huisarts kan adviseren welke fysiotherapeut de beste is voor bepaalde klachten. Ervaringen van anderen en mond tot mond reclame werken prima. Soms is er een levensgroot verschil in behandeling. Zo de ene therapeut aan geeft dat ik artrose heb en er toch mee moet leren leven gaat de andere therapeut behandelen en door opgegeven oefeningen uit te voeren verdwijnen de klachten grotendeels.

Ik heb ook artrose, zowel in mijn handen, knieën. Ook ik geef niet toe aan mijn klachten oefeningen in beweging blijven en een tas vol hulpmiddelen kan ik mijn  werk blijven doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@hansstoof, @Mo en @joycehendrix bedankt voor jullie reacties. Wat Hans zegt over het verschil tussen fysiotherapeuten is precies waar het over gaat. Inzicht in de verschillen kan je helpen een zorgverlener te vinden die bij jou en je klachten past. 

Wat ik me afvraag: als je al heel lang bij dezelfde fysiotherapeut komt en de klachten blijven terugkomen (m.u.v. chronische aandoeningen), is het dan mogelijk dat fysiotherapie niet de oplossing voor de klachten is? Of dat de betreffende fysiotherapeut niet langer de zorgverlener is die je nodig hebt? Ik sprak een keer een fysiotherapeut die ermee gestopt was, omdat ze steeds dezelfde mensen met dezelfde klachten zag terugkomen. En ze dacht "als er niets aan de oorzaken van de klachten wordt gedaan, kan ik eindeloos behandelen, maar daar doe ik het niet voor".

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil ook meestal dezelfde fysiotherapeut voor mijn klachten, gelukkig hoef ik niet maandelijks, en weet ik heel goed wat ik moet doen. Ik heb ook wel eens iemand anders gehad voor mijn rug maar die aaide en dat was niet de bedoeling. Maar ik vind wel dat je zelf ook verantwoordelijk ben voor het afnemen van de klachten en de oefeningen doen als je deze krijg, dan weet je ook hoe je de klacht eventueel kan voorkomen

Ik heb nu andere klachten en zit bij een andere fysiotherapeut.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helder @Mo, dank voor je reactie. Klachten voorkomen is vooral met het fysiek en mentaal zware werk in de zorg heel belangrijk inderdaad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

u heb helemaal gelijk, wij zijn op het werk al bezig om het werk voor ons als werknemer zo gemakkelijk mogelijk te maken, maar je heb wel medewerking van de zorgvrager nodig. Maar ook de werkgever moet proberen mee te denken met de medewerker die wel wat mankeren en er weinig zelf aan kunnen doen.

Er wordt nu al tegen mijn gezegd dat ik maar moet kijken naar andere werk omdat mijn artrose erg gaat opspelen, maar 36 jaar in de zorg ppi je niet zomaar even overboord

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg ook oefeningen mee die im fijn uitvoer. Als mijn fysiotherapeut er niet uit komt overlegd ze altijd met collega fysiotherapeut. Mocht ik het zelf niet meer vertrouwen dan zal ik zelf om een andere fysiotherapeut vragen. 

Qua fysieke belasting zijn we op het werk ook bezig. Welke hulpmiddelen dient door de zorgaanbieder geleverd te worden en waar cliënten. Bij complexe situaties is het dat we ergotherapeut en fysiotherapeut mee laten kijken voor de juiste hulpmiddelen en wat kan de cliënt nog zelf doen om het fysiek voor ons maar ook voor hun zelf minder te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om mee te doen

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.

Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu inloggen