Isa van IZZ

Meld je aan voor gesprek over Bewust zorggebruik

23 berichten in dit gesprek

Wil jij in gesprek over Bewust zorggebruik?IZZ_Redactioneel-Collectieve-regeling_Solidariteit-en-bewust-gebruik_375x250.png.94e4ace068acef002d13e7398c675cd2.png

Het betaalbaar houden van de zorg is een belangrijk thema voor IZZ. Het ledenpanel plaatste dit thema eerder in de top 3 van belangrijkste thema's waar we ons als ledencollectief voor in moeten zetten.

Als vervolg op de IZZ thermometer #2 'Hoe kijk jij aan tegen jouw gebruik en kosten van zorg?' willen we verder praten over dit onderwerp.

We zijn benieuwd hoe je als zorgmedewerker naar dit vraagstuk kijkt en welke mogelijke oplossingen je ziet. We willen samen tot goede ideeën komen om als ledencollectief en community dit belangrijke thema verder vorm te geven.

Aanmelden kan tot vrijdag 28 september a.s. door hieronder een reactie te plaatsen, of een mail te sturen naar community@stichtingizz.nl onder vermelding van Bewust Zorggebruik.  

Ben je nog geen deelnemer aan het IZZ ledenpanel? Lees dan op deze pagina hoe je dat kunt worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om de discussie zuiver te houden: de zorg wordt alsmaar duurder, en dat komt voornamelijk omdat de zorgtechnieken steeds beter en ingewikkelder worden.

Voorbeeld: als iemand 50 jaar geleden zijn/haar knie verbrijzelde, werd het been geamputeerd. Kosten: pakweg 4.000 euro. Tegenwoordig krijgt de patiënt een kunstknie. Kosten: een aanzienlijk veelvoud van 4.000 euro.

We zijn nu zo langzamerhand op het punt gekomen dat de zorg nauwelijks meer betaalbaar is. Deze situatie kun je nog wel een beetje 'rekken' door het inefficiënte gebruik van geld in de Zorg aan te pakken. Maar dat verandert weinig aan het fundamentele probleem. 

We zien nu al, dat rijke mensen betere en snellere zorg krijgen dan minder rijke mensen  -  domweg omdat ze meer kunnen betalen. En we ontkomen er niet aan om 'pijnlijke' keuzes te maken. Om de hoge kosten van een zorgbehandeling af te wegen tegen (bijvoorbeeld) de leeftijd of de maatschappelijke positie van de patiënt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik doe graag mee

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Caro, @Rianne van zwieten en @ericvanvught bedankt voor jullie aanmeldingen! Er volgt t.z.t. meer informatie. Naast jullie aanmeldingen hebben zich tot nu toe zo'n 30 leden per mail aangemeld.

@WoutVisser bedankt voor je inhoudelijke bijdrage. Wil jij je ook aanmelden voor een vervolg (offline dan wel online)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor je snelle reactie @WoutVisser, ik heb je op de lijst met aanmeldingen gezet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe graag mee, maar moet eerst een datum weten ivm vakantie en werktijden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Mo, dank voor je aanmelding! Zodra ik meer weet worden jullie geïnformeerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mo @WoutVisser @Caro @Rianne van zwieten @ericvanvught  Hartelijk dank voor jullie aanmeldingen voor het vervolgonderzoek over Bewust Zorggebruik. Dit onderwerp leeft onder de IZZ-leden. En wij gaan hierover dus graag verder met je in gesprek. Hoe? Meer informatie ontvang je in september. Momenteel verwerken wij de ingevulde vragenlijsten van de IZZ thermometer. De resultaten delen we uiteraard met je. 

Wil je nu al in gesprek over dit onderwerp? Dat kan in dit forum. Welke verwachtingen of ideeën heb jij van het vervolgonderzoek? Wat moet dat volgens jou opleveren? Wij horen het graag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou graag willen weten hoe jullie zelf denken hoe de zorg goedkoper kan, en wat er van de zorgverlener wordt verwacht en of het wel altijd haal baar is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mo dank voor de reactie. Interessante vragen! We nemen dit mee in de voorbereidingen van het vervolgonderzoek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou graag willen weten hoe we bewust kunnen omgaan met medicatie e.d. 

Naar mijn idee wordt er veel onnodig weggegooid terwijl dit door een ander nog gebruikt kan worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Rianne van zwieten:

Ik zou graag willen weten hoe we bewust kunnen omgaan met medicatie e.d. 

Naar mijn idee wordt er veel onnodig weggegooid terwijl dit door een ander nog gebruikt kan worden.

Dit is niet alleen met medicatie maar ook met verbandmiddelen die niet meer terug gebracht kunnen worden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bewust zorggebruik begint bij het alles doen om te voorkomen dat gebruik nodig is./ Door veel meer in te zetten op preventie en het volgen van gezonde leefstijl./ Niet meer accepteren dat voedingsindustrie ongezonde hoeveelheden suikers,zouten, slechte vetten in voeding verwerkt. Alleen gericht op verkoopresultaat maar niet gericht op de gezondheid van de consument. Voldoende dagelijkse beweging, stress beperking samen met goede voeding moeten zorgvraag "in de toekomst" beperken. Nu spannen we het paard achter de wagen. We maken door leefwijze dat mensen ziek worden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wil ook graag meedoen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil graag meedoen. Maar wil wel weten wanneer en hoelaat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst een compliment voor dit uitstekende initiatief. 

Mijn voorstel zou zijn de IZZ leden (vaak zelf zorgverleners) eens uit te nodigen op een congres om samen te zoeken naar mogelijkheden de zorg betaalbaar te houden. Nodig ze uit en snij een aantal onderwerpen aan bv.

1. Eigen bijdrage per bezoek(in België remgelden genoemd) Nodig hierbij een Belg uit voor uitleg en resultaat.
  2. "Zogenaamde Zorg" uit het (aanvullende) pakket. Denk hierbij aan brillen en hoorapparaten die door commerciële partijen worden aangeboden. (De marges hierop zijn gigantisch)
  3. Het werkelijk zelf 100% samenstellen van aanvullende pakketten. Dus kiezen uit een menulijst waarbij de keuze dan wel voor een vastgestelde tijd wordt vastgelegd. Dus niet aanvullend tandarts voor 1 jaar en dan 1005 gebitsrenovatie en dan weer eruit stappen.
  4. etc.

Ik denk dat het IZZ  na deze toetsing van haar leden een echt afwijkende zorgverzekeraar kan worden.

Natuurlijk doe ik graag mee met de discussie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mo, @WoutVisser, @ericvanvught, @Caro, @Connie van Woudenberg en @Frans Gommans

Hartelijk dank voor jullie aanmeldingen voor het vervolggesprek over bewust zorggebruik en het betaalbaar houden van de zorgkosten in Nederland. Jullie zijn met ruim 40 andere IZZ leden onderdeel van het vervolg op de IZZ thermometer #2. 

Wat gaan we doen?
We maken graag kennis met jou en jouw ideeën, onder het genot van een kop koffie of thee met wat lekkers.
In groepjes van ongeveer vijf IZZ leden per gesprek, op vijf verschillende data en locaties in het land.  

We gaan in de koffie/theesessies in gesprek over diverse onderwerpen rondom bewust zorggebruik. We nemen de tijd om kennis te maken en om inhoudelijk dieper op het onderwerp in te gaan. De resultaten van de IZZ thermometer #2 ‘Hoe kijk jij aan tegen jouw gebruik en kosten van zorg’ vormen het uitgangspunt. Het gesprek duurt ongeveer 2 uur.

Meld je aan via de Datumprikker
Je kunt je via de Datumprikker aanmelden voor een van de vijf data en locaties. Ook kun je een voorkeurstijd aangeven. Graag ontvangen we jouw reactie vóór vrijdag 28 september a.s. Jouw reiskosten worden door ons vergoed (EUR 0,19 per kilometer of een vergoeding van de OV-kosten). 

Wil je uitsluitend online in gesprek?
Dat kan hier in het forum Bewust zorggebruik. Blijf hier op de hoogte van wat de koffie/theesessies opleveren en ga in gesprek met andere IZZ leden.

We ontmoeten je graag tijdens één van de vervolggesprekken!

Lees hier waarom en waarvoor we vervolggesprekken organiseren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@A Bosch: Ik heb jou al gemaild, maar ook hier nog even: dank voor je bericht, je compliment, je inhoudelijke inbreng en je aanmelding :) Een hele opsomming.

Eén kleine correctie: we worden geen onderscheidende zorgverzekeraar, aangezien we dat niet zijn... Dit is écht een initiatief van ons als ledencollectief, dat is wel een belangrijk onderscheid en biedt een andere invalshoek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.

Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu inloggen