Roland Kip

Is de zorg voor onze zorgmedewerkers de oplossing voor het personeelstekort in de zorg?

13 berichten in dit gesprek

Geplaatst (bewerkt)

Over het personeelstekort in de zorg wordt veel gezegd en geschreven. Als zorgmedewerker loop je misschien wel dagelijks tegen de gevolgen aan. Bijvoorbeeld als je je dienst niet geruild krijgt of er bedden worden gesloten op jouw afdeling. In de zoektocht naar oplossingen valt één ding me op, namelijk dat er vooral naar nieuwe collega’s wordt gezocht. Ik denk dat velen van jullie mijn volgende opmerking al voelen aankomen:

Geef meer aandacht aan de huidige zorgmedewerkers; zorg voor de zorgmedewerker en zorg ervoor dat jullie in een goed organisatieklimaat gezond en veilig kunnen werken!

Stel dat we daarmee het verzuim kunnen verminderen, al is het een beetje; wat zou dat betekenen voor de werkdruk? En voor het personeelstekort binnen jouw zorgorganisatie of op jouw afdeling? En wat zou het betekenen voor de nieuwe collega’s die instromen? Als we niets doen, vallen ook zij op den duur om. Dan is het dweilen met de kraan open.

Ik schreef een blog over dit onderwerp, waarin ik ervoor pleit dat werknemers én werkgevers samen beter gaan zorgen voor zorgmedewerkers. Als je dat wilt lezen, klik dan hier.

Hier in de community ben ik vooral benieuwd naar jullie stem, de stem van onze leden.

Wat moeten we doen zodat werken in de zorg aantrekkelijk en gezond wordt of blijft?!

Een vriendelijke groet van,

@Roland Kip

bewerkt door Roland Kip

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

zorg dat de tijden voor de zorgvragers weer wat ruimer worden af en toe is een luisterend oor voor de zorgvrager nodig en je heb wat af wisseling in het werk.Nu is het naar binnen en naar buiten want het moet kort en snel de zorg.

De burocratie moet weer een eind naar beneden je ben zoveel tijd kwijt met schrijven waar bijna geen tijd voor is.

De zorg is kapot gemaakt door bezuinigingen en de grote vinger van de zorgverzekeraars het moet zo goedkoop mogelijk en er wordt niet naar de zorgvrager en zorgverlener geluisterd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Mo,

Bedankt voor je reactie op mijn blog. Ik kan me goed voorstellen waar je als zorgmedewerker tegenaan loopt onder andere met betrekking tot de punten die je aangeeft. Als belangenbehartiger van medewerkers in de zorg blijft IZZ zich inzetten samen met andere partijen om het gezond werken in de zorg te verbeteren.

Hartelijke groeten,

Roland Kip 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mo en @Roland Kip; ik wil jullie (en alle andere community leden) de volgende situatie en vraag voorleggen: 

  1. Zorginstellingen A en B hebben een vergelijkbaar budget / aantal zorgvragers / aantal zorgmedewerkers. 
  2. A scoort op zaken als de ervaren werkdruk / regeldruk, werkplezier en voldoening veel beter dan B (onder de zorgmedewerkers).
  3. Daar kun je uit afleiden dat geld / het budget niet de (enige) bepalende factor is, want de budgetten zijn vergelijkbaar.

Welke andere factoren zijn volgens jullie van belang? En wat kan je als zorgmedewerker binnen je eigen invloed doen?

Oftewel; HOE organiseer je minder bureaucratie of meer ruimte voor een luisterend oor, zonder 'geld' als dé (enige) oplossing te zien? Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en ideeën. Groet @Isa IZZ

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is allebei van belang zowel de werkdruk als het budget is belangrijk, ik denk dat de indicatie weer iets omhoog moet, en laat de indicatie gesprek ook weer over aan de verzorging vanaf niv 3 gaat tingesprek met de nieuwe zorgvrager en je komt er uiteindelijk pratend achter wat iemand aanzoog nodig heeft en je hoort veel meer.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een interessante vraag @IsaIZZ! Vanuit IZZ staat het antwoord vinden op de 'hoe' vraag vaak centraal in ons Gezond werken in de zorg team. Wat telkens weer naar voren komt, is dat het onderling bespreekbaar maken van bijvoorbeeld werkdruk en de gevolgen ervan vaak al veel oplevert. We delen onze bevindingen altijd met onze deelnemers en andere zorgorganisaties bijvoorbeeld door middel van zorgsuccessen. @IsaIZZ, je vraagt wat je als zorgmedewerker binnen je eigen invloed kunt doen. Hieronder heb ik linkjes naar 2 zorgsuccessen gezet die illustreren wat je als zorgmedewerker zelf en als team kunt doen:

https://www.izz.nl/zorgorganisaties/thema/gezond-werken/psychische-arbeidsbelasting/artikelen/goed-gesprek-geeft-inzicht-in-werkdruk

https://www.izz.nl/zorgorganisaties/thema/gezond-werken/fysieke-belasting/artikelen/thuiszorgteam-voert-zelf-steunkousenhulpmiddel-in

@Mo, ik ben benieuwd, zijn er binnen jouw organisatie ook dergelijke initiatieven om onderwerpen zoals werkdruk bespreekbaar te maken?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Kernprobleem in iedere organisatie, Zorg en daarbuiten: hoe zet je de juiste mensen op de juiste stoelen?

In de zorg wordt hier vaak grof mee geblunderd. Hoofdzakelijk omdat managers/directeuren in de zorg alleen maar medisch zijn geschoold. En toch (mee)beslissen over financiën, onroerend goed, ICT; kortom, over disciplines waar ze onvoldoende verstand van hebben.

En als deze facilitaire ondersteuning slecht functioneert, dan hebben de zorgverleners daar ook last van. En lijdt de zorg er dus onder. Eigenlijk een simpel abc'tje, dat in de Zorg verbazend hardnekkig is uit te roeien.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Roland Kip:

Dat is een interessante vraag @IsaIZZ! Vanuit IZZ staat het antwoord vinden op de 'hoe' vraag vaak centraal in ons Gezond werken in de zorg team. Wat telkens weer naar voren komt, is dat het onderling bespreekbaar maken van bijvoorbeeld werkdruk en de gevolgen ervan vaak al veel oplevert. We delen onze bevindingen altijd met onze deelnemers en andere zorgorganisaties bijvoorbeeld door middel van zorgsuccessen. @IsaIZZ, je vraagt wat je als zorgmedewerker binnen je eigen invloed kunt doen. Hieronder heb ik linkjes naar 2 zorgsuccessen gezet die illustreren wat je als zorgmedewerker zelf en als team kunt doen:

https://www.izz.nl/zorgorganisaties/thema/gezond-werken/psychische-arbeidsbelasting/artikelen/goed-gesprek-geeft-inzicht-in-werkdruk

https://www.izz.nl/zorgorganisaties/thema/gezond-werken/fysieke-belasting/artikelen/thuiszorgteam-voert-zelf-steunkousenhulpmiddel-in

@Mo, ik ben benieuwd, zijn er binnen jouw organisatie ook dergelijke initiatieven om onderwerpen zoals werkdruk bespreekbaar te maken?

Door een tekort aan niv 3,4,5 wordt de werk druk veel groter omdat niv 2 veel minder mag.

Ik zelf hou de moed er wel in het . Wij hebben wel in het team besproken over hulpmiddelen voor steunkousen wij gebruiken bij zorgvragers de doff 'n donner en speciale handschoenen om steunkousen aan te doen.

Zelf heb ik voor mijn zelf heel veel hulpmiddelen aangeschaft om mijn werk zo lang mogelijk nog te kunnen blijven doen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi @Mo zou je willen delen welke hulpmiddelen jij zelf aangeschaft hebt? En wat je daar (ongeveer) aan kosten voor gemaakt hebt?

Ik ben ook heel benieuwd wat anderen zelf aanschaffen als het gaat om werkgerelateerde hulpmiddelen, die je niet krijgt van 'de baas'. Alvast bedankt voor je reactie!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb handschoenen voor aantrekken steunkousen, doosje om pillen door midden te breken en eventueel te malen, pillen uitdrukken uit de verpakking, speciaalschaartje om stoma plakken te knippen een hulpmiddel om potten te openen.

Ik moet wel. Ik heb sinds een half jaar artrose, ook in mijn handen, en ik hou van mijn werk en hoop het (tegen beter weten in) nog lang te mogen doen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel @Mo, dat is nuttige informatie voor ons.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mo, bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat je dit soort onderwerpen bespreekbaar kunt maken in je team. Ik ben nog wel benieuwd of de hulpmiddelen die je noemt vergoed worden door je werkgever? Ik stel deze vraag omdat we vanuit IZZ voor onze deelnemers altijd op zoek zijn naar interessante ledenvoordelen. Kun je dat nog aangeven?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn werkgever vergoedt geen hulpmiddelen voor mij, ik heb dit echt aangeschaft om mijn werk te kunnen blijven doen, ik denk dat mijn werkgever liever heeft dat ik wat anders ga doen maar ik wil dit nog niet. Ik heb nu ook de brace voor polsen, knieën en enkels aangeschaft mocht het echt nodig zijn om te ondersteunen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.


Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.


Nu inloggen