Zorg om Recovery Congres

Mijn collega's zitten tegen een burn-out aan; wat kan ik doen?

3 posts in this topic

*dit verhaal is door IZZ gehoord tijdens het BRV Congres en hier gedeeld ter inspiratie, reageren kan onderaan dit bericht* 

Ik loop wekelijks bij mijn leidinggevende binnen om te melden dat meerdere collega's uit mijn team haast huilend op de werkvloer staan. Het is voor sommigen echt niet meer te doen. De fusie is inmiddels een paar jaar geleden afgerond, maar de stress daarvan sijpelt nog door.  Iedereen staat maximaal ingeroosterd, de meesten maken te veel uren. Ziek melden doet bijna niemand, behalve als je de griep hebt. Mijn leidinggevende kan niets met mijn meldingen. Althans, hij zegt dat hij geen oplossingen heeft. Wie heeft ze dan wel? Want zo kunnen we niet doorgaan. Wat kan ik doen voor mijn collega's? Kán ik iets doen?

Als het structureel bij meerdere afdelingen uit je zorgbedrijf zo erg is: neem een voorbeeld aan de onderwijzers en onderwijzeressen uit het Basisonderwijs: organiseer met je vakbond een gerichte staking.

Als de leidinggevende er stoïcijns onder blijft, dan zou ik mij met alle collega's ziek melden. Het is toch niet de bedoeling dat jullie met zijn allen over de schreef gaan en werkelijk ziek worden. Misschien helpt het ook om de directie en het Bestuur van deze kwestie op de hoogte te stellen, voorop gesteld dat zij hier serieus kennis van willen nemen. Het blijft een hachelijke situatie en ik vind het misdadig van de betrokken leidinggevende dat hij/zij zo maling heeft aan de gezondheid/het welbevinden van zijn/haar mensen! Direct ontslaan deze leidinggevende: is m.i. niet geschikt voor deze functie.

Heel veel sterkte en kracht en.....succes!

Groet van @Matima Verbeek