WoutVisser

kijk eens naar een ondersteunende collega

11 berichten in dit gesprek

Zorgverleners, jullie werken iedere dag in een schone ruimte. Het beddengoed voor de cliënten ligt gewassen klaar voor gebruik, je hebt een pc waarop je de administratie kunt doen, en je salaris wordt iedere maand op tijd uitbetaald. Enzovoorts.

Een heleboel zorgverleners denken in zalige onwetendheid dat zulke ondersteunende werkzaamheden ‘vanzelf’ gaan. Dat gaan ze niet; zij bezorgen veel mensen een baan. En als deze ondersteuning als ‘vanzelfsprekend’ wordt ervaren, dan betekent dat alleen maar dat de ondersteuners hun werk goed doen.

Verdiep je eens in je ondersteunende collega’s. Gewoon van mens-tot-mens, en niet alleen wanneer de ondersteuning problemen in je eigen werk oplevert. Maak eens een ontspannen praatje met ze, en toon belangstelling voor hun dagelijkse werkzorgen.

Je zult ontdekken dat hun wereld een hele andere is dan die van jezelf. En dat het ondersteunende werk problemen oplevert, die net zo veel denkwerk, verantwoordelijkheid en stress oproepen als de problemen van een zorgverlener.

Wel is er een verschil: jij kijkt naar het welzijn van de cliënt, een ondersteuner denkt al heel snel in geld. Dit verschil in invalshoek veroorzaakt veel wederzijds onbegrip, en leidt vaak tot problemen. Problemen die door een goed wederzijds begrip minder groot kunnen worden. Hoe dit alles ook mag zijn: de zorgverleners en ondersteuners kunnen niet zonder elkaar hun werk doen. Zij hebben elkaar nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me helemaal aan bij @WoutVisser: het klopt dat de ondersteunende mensen net zo belangrijk zijn. In mijn werk in het ziekenhuis ervaar ik dat ook zo. Zo ben ik bijvoorbeeld heel blij met de vaste schoonmaker die onze afdeling iedere dag poetst en kennen de mensen van patiëntenvervoer ons allemaal bij naam! Ze riepen  zelfs onze hulp in toen het niet lukte om met een andere afdeling bepaalde afspraken te maken. Ik vind het ontzettend belangrijk om met elkaar voor de patiënt zorgen, want dat doen de mensen van de ondersteuning namelijk ook, misschien niet direct maar indirect zeker!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je, Anita.

Jij noemt de ondersteuners die je in je dagelijks werk tegenkomt  --  dat is prima, maar er zijn nog veel meer ondersteuners die 'op afstand' van je staan.

Zoals de ondersteuners die zorgen dat je computer het doet; ondersteuners die zorgen dat je in een fatsoenlijk gebouw werkt, en ondersteuners die alles betalen wat er in & voor een ziekenhuis betaald moet worden. Met inbegrip van je salaris.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @WoutVisser, heb jij misschien een concreet voorbeeld of idee bij het contact dat een zorgverlener aan kan gaan met een ondersteuner die hij/zij niet dagelijks of persoonlijk tegenkomt? Of hoe de ondersteuner zelf dat contact kan opzoeken? Hoe deed jij dat in jouw werk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker Isa. Ik noem er een paar:

-  de verrekening van de toeslagen voor onregelmatig werken in het salaris van een zorgverlener geeft problemen. Hetzij omdat de onregelmatige uren niet of niet goed zijn doorgegeven, hetzij omdat de salarisadministratie ze niet goed verwerkt.

-  een zorgverlener geeft de kleur van de vloerbedekking door, die in een zorgruimte moet worden gelegd. Waarna de zorg-teamleider beslist dat die kleur anders moet zijn, en dit vervolgens niet aan de huisvestingsmedewerker vertelt. Met als resultaat dat er verkeerde vloerbedekking wordt gelegd. Het herstel van deze fout kost de organisatie onnodig geld.

-  sommige verpleegsters-werkkleding maakt de kans op ongewenste handtastelijkheden groter dan andere verpleegsters-werkkleding. Bij het kiezen van deze werkkleding wordt hiermee onvoldoende of geen rekening gehouden.

-  zorgverleners bestellen bepaalde artikelen, cursussen, enzovoorts. Zonder de financiële administratie hierover te informeren. Als dan de rekening komt, is de financiële administratie (die alle rekeningen op hun juistheid moet controleren) soms veel tijd kwijt om uit te vinden wie hiervoor verantwoordelijk is. En wat hierover is afgesproken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt @WoutVisser. Dat is lekker concreet inderdaad en ook heel divers. Alle voorbeelden hebben wel iets in zich van potentieel begrip of juist onbegrip / conflict of ergernis omdat je elkaar niet (goed genoeg) kent.

(Ik vraag me overigens af of de verpleegkundigen onder ons blij zij met de term 'verpleegster'? :))

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker duidelijke voorbeelden! Inderdaad zijn dat ook ondersteuners; daar ben ik helemaal mee eens, hoor! Ik heb kort door bocht het eerste wat in me opkwam benoemd maar natuurlijk is het veel uitgebreider en heel divers. Hierdoor kan inderdaad snel onbegrip ontstaan. Ik kan me voorstellen dat soms door de waan van de weg best wel iemand vergeten kan worden te informeren en dat kan echt vervelende consequenties hebben. Het is goed om ook deze mensen niet te vergeten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is, denk ik, dat een zorgverlener zich moeilijk kan inleven in de wereld van een ondersteuner - en andersom.

Zorgverlener: als een cliënt in een lichamelijke of geestelijke crisis schiet, moet er snel worden gehandeld  -  waarbij alle andere zaken terecht opzij worden gezet, en niet meer belangrijk lijken.

Ondersteuner: de 'brandweer'-instelling van een zorgverlener belemmert de doordachte, systematische aanpak, die voor het ondersteunende werk onmisbaar is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal mee eens. We moeten het met elkaar doen en hebben elkaar nodig. De 1 is niet beter dan de ander, ieder is goed in zijn ding.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allen,

- Klopt Isa, ik vind de term verpleegkundige inderdaad meer bij deze tijd als verpleegster. Maar ik snap dat dit in het spreek verkeer nog altijd makkelijker gezegd wordt.

ik ben zelf er blij met iedereen die bij ons in het ziekenhuis werkt en heb daar zeker een oog en een oor voor! Ook onze vaste schoonmaakster begroet ik vriendelijk en maak een praatje! Met kerst krijg ik al een paar jaar een kleine attentie van haar, super attent!

Als je door het ziekenhuis loopt en je kijkt mensen aan dan begroeten de meeste je al vanzelf. Net als eigenlijk op straat. 

Iedereen is gelijk en een radertje in het grote geheel! Ik ben geen pc expert en als ik eens iets heb ben ik erg blij met de hulp van de helpt desk. Hierbij een gezellig praatje en wat humor brengt je ook dichterbij elkaar. Samenwerken levert mij nog altijd nog  genoeg op . Ik ervaar zelf geen mis communicatie met de ondersteuners en vind dat er wederzijds respect is voor elkaar.

Fijne dag , groet Helma

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om mee te doen

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.

Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu inloggen