Matima Verbeek

Is de Community "los zand"?

39 berichten in dit gesprek

Hallo Allemaal,

Herkennen jullie dit: Veel onderwerpen worden er ingebracht in de Community alleen veel als "op zichzelf staand" terwijl zij vaak met elkaar in verband staan.

Wat betekent de Community voor jullie? Is het een plaats waar je je hart kunt luchten en waarmee de kous af is, of is het een plaats waar je je problemen/visies kunt inbrengen met als doel dat daar samen met de Community een oplossing/verbetering voor gevonden wordt zodat dit ten goede komt van de beroepsgroep/de organisatie?

Communicatie is de moeilijkste vaardigheid die er is. Zeker op papier waar je de lichaamstaal en de fysieke uitstraling/de sfeer mist. Communicatie in de Community is niet alleen het verwoorden op papier maar ook het juist begrijpen wat de schrijver ermee bedoeld en bij onduidelijkheid of het geven van je mening feedback geeft. Dit weten we allemaal en ondanks dat, zie ik er weinig van terug. 

Zoals ik de Community zie, is het een uniek platform met heel veel mogelijkheden om zowel de individuele vragen als de grotere problemen te plaatsen en aan te pakken.

Iedereen heeft het druk en tijd wordt moeilijk vrijgemaakt. Als je een onderwerp wil inbrengen, is het wellicht efficiënter om eerst te kijken of er al iets dergelijks is ingebracht en of jij daar aansluiting bij kunt hebben. Niet alleen de efficiëntie wordt daarmee vergroot, de Community zal daarmee ook een veel krachtiger medium binnen de beroepsgroep/organisatie worden.  En dat komt ons allemaal ten goede.

Ik hoop op veel reacties want de Community is een uniek platform waar wijzelf de invulling in geven.

Met vriendelijke groet,

@Matima Verbeek

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hoeven hier niet negatief over te doen: zolang een artikel in Community reacties oproept, heeft de Community zin. Het zet collega's aan het denken, en dat leidt (hopelijk) tot een betere zorg.

Ik wijs erop, dat GGZ Nederland in het verleden een vergelijkbare site hanteerde, die echter is wegbezuinigd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoek er niet teveel achter, Matima. Ik bedoel het precies zoals het er staat, en niets meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @WoutVisser, Ik zoek nergens iets achter. Als ik iets niet begrijp of het is mij niet duidelijk dan vraag ik ernaar. Ik heb het woord "negatief" niet gebruikt en mijn inbreng is zeer positief bedoeld. Misschien wil je je woordkeuze dan toch toelichten?

Groet van @Matima Verbeek

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we ons concentreren op de hoofdzaak: heeft Community zin. Het taalgebruik, dat sterk wordt beïnvloed door zaken als leeftijd, achtergrond, ervaring en opleiding, is hieraan ondergeschikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Matima Verbeek en @WoutVisser, even inzoomend op de inhoud, zegt Wout dat zolang een artikel in de community reacties oproept, de community zin heeft. En dat het collega's aan het denken zet, is ook nuttig. Als ik Matima goed beluister, is er meer nodig in de community om 'zin/nut te hebben'. De vraag is wat dat kan / moet zijn, en hoe IZZ leden daarover denken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @WoutVisser,

Even vanaf het begin: Ik plaats een topic in nette duidelijke en m.i. positieve bewoordingen. @Isa IZZ nodigt o.a. jou uit om de topic te lezen en het gesprek aan te gaan. Vervolgens reageer jij, m.i. zonder zichtbare reden, dat wij niet negatief hoeven doen. Hetgeen ik in de context niet begrijp en daarom vraag ik om duidelijkheid. Daar draai jij m.i. vervolgens omheen en dan ga jij mij vertellen dat ik mij met de hoofdzaken moet bezig houden?! 

Sorry Wout maar jij zorgt momenteel m.i. voor veel ruis op de lijn. Een ruis die m.i. een bijzaak op zich is of, zo je wilt een verborgen onderwerp aankaart waar jij kennelijk niet verder voor wil uitkomen. 

Leuk dat je op deze topic reageert, maar laten we het vooral bij het onderwerp houden en er geen z.g.n. verborgen agenda's op na houden. Dat gaat m.i. ten koste van de kwaliteit en de sfeer. Wees gewoon duidelijk en zeg wat je bedoeld!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil graag teruggaan naar het begin van deze discussie: wat is het doel/bestaansrecht van een community? Voor mij is dat het 'halen/brengen' principe. Je kunnen herkennen in het verhaal van een ander is bijvoorbeeld alleen al belangrijk. Door te beseffen dat jij niet de enige bent kan je bevestigen in dat je het dus juist ziet, of net dat duwtje in de rug geven om het bespreekbaar te maken. Ook kun je er veel aan hebben om te lezen wat voor een ander werkt en wat niet. Zo krijg je tips die je zelf weer kunt uitproberen. Ik heb de 'stoute schoenen' al aangetrokken door mijn verhaal hier te delen (zie zowel mijn eerdere posts als het Magazine) en hoop op mijn beurt weer verhalen van anderen te lezen. Want: 'eens gered.... " gaat hier niet op. Je moet alert blijven op signalen om 'niet terug te vallen'. Zo'n signaal is bijvoorbeeld voor mij mijn nachtrust: ik slaap gewoon lekker in, maar wordt halverwege de nacht 'malend' wakker. Een leuke tip die ik laatst kreeg om te voorkomen dat ik weer ga malen is om 'alfabetten' te bedenken. Bijvoorbeeld bedenken welke dieren er zijn met een a, b, c, enz... Volgende nacht neem ik bloemen, of koekjes, enz. En het leuke is: het werkt: ik heb de 'Z' in de meeste gevallen niet eens bereikt...... 

Ok, en nu is het weer aan een ander om te reageren en te delen :)

Hopend op een levendige en actieve community,

Hartelijke groet van @Sylvia. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Sylvia,

Het is ook de bedoeling om mijn topic als uitgangspunt te nemen. De Community is een platvorm dat mogelijk op verschillende manieren gebruikt kan worden. En wij, de leden, geven daar invulling/uiting aan. Je kunt er je individuele vragen etc. op kwijt. Deze vergelijkbare individuele vragen etc. samen, kunnen een dieper probleem zichtbaar maken. En dan is er de mogelijkheid om daar in een bredere/diepere vorm iets aan te doen. Zo ontstaat de mogelijkheid om structureel terugkerende problemen etc. adequater aan te pakken waardoor zij opgelost en voorkomen kunnen worden, hetgeen zowel de zorgverlener, de cliënt, de organisatie, de zorgverzekeraar, opleidingsinstituten enz. ten goede komt. Wat ik zie is dat veel problemen uit eenzelfde oorzaak ontstaan. En veel problemen komen in verschillende takken van de gezondheidszorg voor. Misschien laat ik mij nu te oppervlakkig of te algemeen uit. Ik wil hiermee voorkomen dat ik hier op voorhand invulling aangeef. Ik heb er een idee over alleen wil ik graag weten hoe andere leden daarover denken en wat hun ideeën zijn want, de Community is niet van mij en ik ben niet de norm. Ik vind wel dat zo'n uniek platform het verdient om zo goed mogelijk benut te worden met een bijbehorend resultaat of uitwerking en dat moeten wij samen doen. En dat zie ik wel over de hele breedte, de lengte en de diepte van de gezondheidszorg waarbij het individu wat mij betreft niet ondergeschikt gemaakt wordt aan de groep.

Ik hoop dat ik mijn bedoeling heb kunnen verduidelijken, Sylvia en ik hoop dat jij en alle anderen je gedachte hierover wil laten gaan. Ik zou zeggen: Als je collega's hebt, attendeer hen dan op de Community bij IZZ :)

Bij stichting IZZ zijn niet alleen verplegenden en verzorgenden aangesloten. Als ik het goed begrepen heb mogen al diegenen die onder de CAO vallen zich bij IZZ verzekeren. Dat maakt dat alle disciplines vertegenwoordigd zijn waardoor de Community als platvorm een heel krachtig platvorm/medium kan worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hopelijk draagt de Community er ook aan bij, dat de deelnemers hun zorgwereld spiegelen aan andere bedrijfstakken in de Nederlandse samenleving. Ik denk dat de zorg hier een heleboel voordeel mee kan behalen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allen,

Graag  wil ik ook reageren op de vraag wat betekent de community voor je. Op de eerste plaats is het mijn interesse in de medemens. Dat is ook een van mijn drijfveren in het werk, wat ik nog steeds met plezier doe. Ten tweede een lotgenoten contact met als basis een zelfde zorgverzekering. Juist door te lezen hoe anderen ervaren wat je zelf ook is overkomen, heb ik meer rust gekregen. Ook het bijwonen van de avond heeft mij veel opgeleverd. Meer dan ik dacht. Juist door het werk, zorg voor anderen, bagatelliseer ik wat mij overkomen is en door het lezen, praten merk ik nu dat ik het veel beter een plaats kan geven.

Bijna zes jaar geleden was ik op het werk en zag ik ineens slecht. Als neurologie verpleegkundige herkende ik een hemianopsie. Diagnose was een tia. Oké dacht ik alles is weer normaal, ascal,persantin en we kunnen na een week weer gaan werken.  Want wat niet meer vanzelf ging, met tien dingen tegelijk bezig zijn, moest ik weer trainen, dan komt het wel terug.  Dat was het ook niet en na twee maanden ziekte wet melde ik me beter en ging weer aan het werk. Het viel me zwaar, maar iedereen heeft het druk , het hoort erbij. Wat ik wel bemerkte was dat er iets was maar ik kon niet ontdekken wat. Tot een dag mijn leidinggevende samen met de p&o adviseur een gesprek aanging en waar ik te horen kreeg dat ik niet functioneerde. Ik hoorde het in Keulen donderen.  Na enkele dagen nog gaan werken heb ik me ziek gemeld en ten einde raad naar de huisarts gegaan. Zij zorgde voor de rust die ik toen nodig had om mij naar een psychiater door te verwijzen en een npo aan te vragen. Een lang verhaal kort vertelt: uitslag een zware depressie en mijn cognitie was achteruit gegaan.  Na een jaar vallen en opstaan, tegen grenzen van mijn kunnen aanlopen, andere functie kon ik weer aan het werk. Na bijna twee jaar werd ik weer meer mijzelf en kon ik ook weer analyseren wat me overkomen is.  

Dit is ook wat ik belangrijk vind in de community , tijdens mijn gesprekken met leiding gevende en bedrijfsarts is, na dat eerste gesprek, mijn man steeds meegeweest. Doordat ik niet de situatie kon overzien, kon ik ook geen beslissingen nemen. Als mijn man niet meegeweest was , zou ik niet de functie hebben die ik nu heb en weer energie krijg van het werk.

Genoeg geschreven denk ik zo.

tot de volgende keer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zoekt de oorzaak van dit alles wel helemaal bij jezelf, @Dorothe Elbersen. Waren er (ook) geen externe werkomstandigheden, die deze dip in je gezondheid hebben veroorzaakt?  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @WoutVisser, welk voordeel zie jij voor de gezondheidszorg als zij zich spiegelt aan het bedrijfsleven? Wat ik tot nu toe heb gezien is dat de invloed en de inmenging van het bedrijfsleven in en op de gezondheidszorg niet veel goeds heeft gebracht. Het heeft m.i. veel weg van het Amerikaanse systeem en daarvan weten we dat dat meer kwaad dan goed doet aan onze gezondheidszorg.

Je vertelde dat de GGZ destijds ook een dergelijk platform/community had en dat dat werd wegbezuinigd. Weet jij ook waarom/hoe dit is gebeurd en kan dit een aandachtspunt voor ons zijn?

bewerkt door Matima Verbeek
stukje vergeten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @DorotheElbersen, de individuele inbreng kan ook dieperliggende oorzaken aan het licht brengen, ik ben het met @WoutVisser eens. Dat brengt mij terug naar de reden/betekenis van het inbrengen van deze topic "Is de Community los zand?". Ik ben zeer benieuwd wat jij en anderen daarvan vinden want daarmee kunnen we al dan niet verder. Nodig ook collega's uit om aan deze discussie mee te doen want de Community is er voor iedereen die bij IZZ verzekerd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Matima,

In antwoord op je vragen hierboven:

1  de manier waarop de Zorg met geld omgaat, kan veel beter. En gebeurt in veel andere Nederlandse bedrijfstakken ook veel beter.

Dezelfde hoeveelheid zorg kan voor minder geld, of meer zorg kan voor dezelfde hoeveelheid geld. Zorgverleners zijn in de regel idealisten; deze instelling is de motor waarop de zorg draait, zeker  -  aan de andere kant leiden de emoties uit dit idealisme regelmatig tot een niet-optimaal gebruik van de beschikbare hoeveelheid geld.

Overigens: er zijn zeker Nederlandse zorginstellingen die wèl goed met hun geld omgaan, maar over de hele lijn gezien kan het naar mijn inschatting beslist beter.

2  wat ik me van de GGZ-site herinner, was dat deze een levendige & landelijke discussie bracht over de meest uiteenlopende onderwerpen: zorgverlenen, personeelspolitiek, besteding van geld, interne organisatie, en zo verder. Soms vlogen de stukken eraf, waarbij het taalgebruik niet altijd even fatsoenlijk en diplomatiek was.

Tot spijt van velen schafte GGZ Nederland deze site af, naar eigen zeggen omdat het computertechnische onderhoud ervan te duur werd.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste allen,

ja inderdaad ik zoek de oorzaak eerst bij mijzelf , en ja ik heb een heel stuk van het reageren van collega's en leidinggevende weggelaten. Het verhaal werd dan wel heel erg lang.  Ik denk dat mijn leidinggevende reageerde zoals dat in het bedrijfsleven gebeurd. Niet functioneren, dan ben je bedankt. Ook mijn collega's zagen wel dat het niet klopte maar geen een durfde dat te benoemen, helaas daar ik echt wel open stond voor feedback. Ik voelde me ook echt in de steek gelaten. 

Ik denk dat de community een goede manier is om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Voor mij is het geen los zand, eerder een bodem die ontgonnen moet worden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een goede leidinggevende herkent stress en overbelasting bij zijn mensen, en grijpt vroeg in. Uit menselijkheid, en ook omdat preventief ingrijpen het bedrijf veel overlast en geld scheelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @WoutVisser, n.a.v. jouw visie op spiegeling aan het bedrijfsleven door de gezondheidszorg m.b.t. het efficiënt omgaan met de budgetten/gelden, zie ik momenteel ook een groot nadeel en dat is dat veel geld blijft hangen aan de top/ plaatsen waar het niet thuis hoort. Daarmee bedoel ik o.a. zorgverzekeraars, managers/beleidsmakers en de ondernemingen die zorg verkopen. De financiële druk op de verzekeringnemers is (daardoor) toegenomen met als gevolg dat noodzakelijke zorg niet genomen wordt. De druk op het personeel in de gezondheidszorg is toegenomen hetgeen zijn negatieve weerslag heeft op deze groep en op de cliënten. Voor de werkers in de gezondheidszorg brengt het een ongezonder werkklimaat met daaraan gerelateerde klachten mee. De oorzaak van die klachten (b.v. burn-out) worden m.i. nog te veel aan het individu toegeschreven niet alleen door de patiënt zelf, maar ook door collega's, leidinggevenden, managers, zorgverleners, omgeving en misschien meer. Daardoor wordt een belangrijke oorzaak vermeden. Wordt niet erkent en men doet er alles aan om via de patiënt het probleem te behandelen/opgelost te krijgen, terwijl het hier toch vaak om beroepsgerelateerde ziekten gaat. Maar als dat onderkent wordt, dan moet men de blik op zichzelf gaan richten en op het systeem en dat wil men kennelijk niet want dat gaat geld kosten. Waarbij men niet wil erkennen, of zich niet realiseert, dat dat op termijn naast geld zoveel meer oplevert.

Ik hoop met het inbrengen van deze topic duidelijk te krijgen en te bereiken/bewust te maken, dat er naast de individuele klachten ook het verband met de werkomstandigheden of werkgerelateerde factoren wordt gelegd om zo de oorzaak aan te kunnen pakken. Want dat komt ook het financiële plaatje ten goede. En om dat te kunnen doen, kan de Community een belangrijke rol vervullen. Zoals @Dorothe Elbersen opmerkte: "een bodem die ontgonnen moet worden".

Die ontginning begint bij onszelf. Het is wellicht een cultuuromslag in de beroepsgroep/organisatie en dat is niet ineens gerealiseerd. Het begint zoals altijd bij onszelf.

Daarom wil ik ook @anitaveerhuis, @Sylvia en andere community leden uitnodigen hierover na te denken en met elkaar onze Community te ontginnen. @WoutVisser heeft vanuit de GGZ ervaring met een community en kent mogelijk valkuilen waar we voor op moeten passen. En @Isa IZZ kent IZZ.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Dorothe Elbersen:

Beste allen,

ja inderdaad ik zoek de oorzaak eerst bij mijzelf , en ja ik heb een heel stuk van het reageren van collega's en leidinggevende weggelaten. Het verhaal werd dan wel heel erg lang.  Ik denk dat mijn leidinggevende reageerde zoals dat in het bedrijfsleven gebeurd. Niet functioneren, dan ben je bedankt. Ook mijn collega's zagen wel dat het niet klopte maar geen een durfde dat te benoemen, helaas daar ik echt wel open stond voor feedback. Ik voelde me ook echt in de steek gelaten. 

Ik denk dat de community een goede manier is om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Voor mij is het geen los zand, eerder een bodem die ontgonnen moet worden

Hallo @Dorothe Elbersen, jouw stukje is zoveel zeggend en zo triest voor de beroepsgroep want hieruit blijkt voor mij dat jij zowel door je collega's als door de organisatie waarvoor jij werkt in de kou bent laten staan. Terwijl jij je toch tot het laatst volledig hebt ingezet. Er is geen sprake van solidariteit en het nemen van verantwoordelijkheid van collega's voor elkaar. Ik vind dat een schande. Daar mag men zich wat mij betreft voor schamen. Mede daarom ben ik deze topic gestart. Wij moeten weer terug naar de basis: Wij hebben een eigen verantwoordelijkheid èn deskundigheid en daar mag men naar luisteren en het respecteren. De nu heersende beroeps/bedrijfscultuur moet op de schop. Anders wordt er geen enkel probleem in de gezondheidszorg adequaat opgelost.

Weet je Dorothe, ik ben ervan overtuigd dat jij hier hoe dan ook sterker uitkomt, jij gaat wat dat betreft je collega's voorbij. "Het einde van het een. is het begin van het ander". Het klinkt als een tegeltjeswijsheid maar het is daarom niet minder waar. Move on Dorothe, het komt wel goed :)! Jij hebt niet gefaald, zij wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank Martina voor je ondersteuning, ja ik ben er veel sterker uitgekomen. Wat ik nu tracht te doen is op het werk een goede onderbouwing te vinden waarom er niet altijd  bezuinigd kan worden op de medewerkers. De kaasschaaf is al genoeg gebruikt en de rek bij veel medewerkers in de zorg is eruit. Nu kom je op het punt dat er strategische keuzes gemaakt moet worden. Een euro is een euro en niet meer. Ik denk dat als er een nog betere samenwerking komt tussen eerste en tweede lijn er al veel gewonnen is. Er zijn plaatsen waar dit al goed werkt, maar ook waar nog veel verbetering is te behalen. Ook denk ik dat er moeilijke ethische keuzes gemaakt moeten worden. Is het inderdaad nodig bij een patiënt die geen behandeling meer wil om toch op de bodem uit te zoeken ( veel euro’s ) wat hij precies mankeert.  De zorg kan uitstekend ondersteund worden door de ICT maar , dat blijkt elke keer weer, het vertrouwen en contact tussen patiënt en hulpverlener is het allerbelangrijkst   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Dorothe Elbersen, de bezuinigingen en de gevolgen gaan de hele gezondheidszorg aan en haar cliënten. Vanaf begin jaren '80 met regelmatige acties tussendoor met weinig blijvend resultaat. Zie jij daar een functie voor de Community/community leden? Als eenling ben je vaak kwetsbaar: Je hebt de steun en de medewerking van je collega's in dergelijke processen echt wel nodig en dan kom je m.i. toch uit op de cultuur op de werkvloer en de solidariteit. Misschien kan een workshop deskundigheidsbevordering/teambuilding met collega's een bijdrage leveren aan een goede basis in de aanloop naar meer.

Toch mooi dat deze moeilijke periode de aanzet is tot een nieuwe uitdaging. Veel succes gewenst!

Groet van Matima Verbeek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem van vandaag: de zorg wordt steeds beter, en daardoor ook steeds duurder. En we zijn nu duidelijk op een punt dat deze voortdurende kostenstijgingen de zorg onbetaalbaar dreigen te maken.

Of, anders gezegd: het ideaal 'iedereen die zorg nodig heeft moet die kunnen krijgen', kan in de praktijk steeds moeilijker worden ingevuld. Daarbij is één ding heel duidelijk: als je dit financiële probleem in handen van medici en zorgverleners legt, dan vliegen de kosten geheid door het plafond .... en zal er in de toekomst geen goede zorg meer zijn voor de mensen die dat moeilijk of niet kunnen betalen.

Dit knelpunt is alleen maar op te lossen door een goede financiële bewaking. En die begint altijd met een strakke en volledige administratie  --  waar veel zorgverleners zo'n hekel aan hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Log in of registreer je om mee te doen

Account aanmaken

Maak een account aan in onze community.

Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu inloggen