All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Last week
  3. Earlier
  4. Ik constateerde voornamelijk aan de B-kant te zitten. En dat is jammer. Maar soms ook niet anders. Degene die er tegenaan zit, beseft dat zelf vaak pas, als het te laat is. Voor die tijd wordt e.e.a. niet alszodanig opgepakt en dan 'gaat het gewoon goed'. 'Niets aan de hand'. 'Maak je geen zorgen'. Dan is het moeilijk praten.
  5. Als collega zie je een naderende burn-out vaak eerder aankomen dan de persoon in kwestie. Herken jij bij je teamleden het begin van een burn-out? Doe de test. 1. Krijgen werkdruk en een goede werk-privébalans aandacht in jullie team? a. Ja, in ons team is veel bespreekbaar. Ook dit. b. Werkdruk? Daar heb je in de zorg toch geen invloed op! 2. Maakt een van je collega’s meer fouten dan anders? Of merk je dat iemand meer moeite heeft met concentreren? a. Daar krijg ik niet meteen een naam of gezicht bij … b. Laatst nog, ja … Dat ging maar net goed met die dosering. 3. Mensen die een burn-out krijgen zijn vaak erg gemotiveerd. Heb jij collega’s die zelfs in pauzes doorwerken? a. Nee, mijn collega’s kunnen juist goed stoom afblazen in de koffiekamer. Of we maken een korte wandeling. b. Herkenbaar! Zelfs als het wat rustiger is, wordt er tijdens de pauze doorgewerkt. 4. Vraag jij je bij een collega weleens af hoe hij het allemaal doet? Met werk, gezin, opleiding of na het overlijden van een dierbare? a. Eén collega heeft twee kleine kinderen thuis en gaat scheiden en verhuizen. Een ander is pas zijn vader verloren en zijn baan staat op de tocht. Ja, dus. b. Ik ben daar echt niet mee bezig. Ieder huisje heeft zijn kruisje. 5. Hoe is de stemming in jullie team? Wordt er veel gelachen of alleen maar hard gewerkt? a. Dat zit helemaal goed. Humor voert bij ons de boventoon! b. Sommige collega’s klagen steen en been. Er is veel gespannenheid en nervositeit. Meer A In jouw team is er oog voor elkaar en jullie hebben plezier in het werk. Zo op het eerste oog valt er niets te vrezen. Maar het kan nooit kwaad om extra te letten op klachten die kunnen duiden op een beginnende burn-out. Immers, een burn-out van één collega raakt het hele team. Meer informatie vind je op izz.nl/ledenpanel-burn-out Meer B Een burn-out ligt op de loer, in het algemeen binnen jouw team of bij een bepaalde collega. Je kunt je team(lid) helpen door het gesprek hierover aan te gaan. Hoe doe je dat? Lees het artikel Een burn-out raakt het hele team. Heb je ervaring met een burn-out, persoonlijk of binnen je team, en wil je deze delen met de andere communityleden? Plaats dan je reactie hieronder.
  6. NOS-journaal 20 oktober 2019. U kent ze vast: het cabine-personeel van een vliegtuig. De stewards en stewardessen die u tijdens uw vliegreis verzorgen. Ook cabine-personeel moet na een ziekte, na een ongeval, vaak revalideren om weer arbeidsgeschikt te worden. Probleem hierbij is, dat revalideren niet in een vliegtuig kan: je kunt cabine-personeel niet voor een halve vlucht inzetten. In samenwerking met een verpleeghuis uit Amsterdam-noord heeft de KLM hier iets op gevonden: hun cabine-personeel revalideert als vrijwilliger/-ster in dit verpleeghuis. Stella O’Sullivan, vitaliteitsmanager bij KLM: ‘hun kernkwaliteiten, servicegerichtheid en klantgerichtheid, hebben veel raakvlakken met de zorg’. Lokatiemanager Saskia Osinga van het verpleeghuis: sinds de samenwerking met KLM een half jaar geleden begon, ‘stroomt het huis bijna over van energie’. Ook Minister de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is enthousiast: de KLM-ers kunnen het zorgpersoneel niet vervangen. ‘Maar ze kunnen hen wel ontlasten. Dat zorgt voor meer werkplezier bij de professional. En zo is er meer tijd voor de patiënt’.
  7. https://www.ad.nl/ad-werkt/ruim-12-procent-meer-inschrijvingen-voor-studie-verpleegkunde~a3c7cd7d/ 'De animo voor een hbo-opleiding in de gezondheidszorg is flink toegenomen. Zo steeg het aantal eerstejaarsstudenten verpleegkunde met ruim 12 procent.' Dat klinkt positief! Maar zijn de zorgorganisaties hier ook op voorbereid? Hoe zorgen we ervoor dat deze jongeren dus niet uitstromen? Is er voldoende en goede begeleiding, tijdens bijvoorbeeld de stage en de eerste jaren van hun loopbaan, zodat we bovenstaand kunnen 'tackelen'?
  8. Inmiddels alweer een paar maanden geleden dat we het boekje hebben verloot. We hebben o.a. @Hennie Maes gevraagd naar wat ze ervan vond. Hierbij haar reactie: 'Het boekje is erg mooi om met kinderen door te kijken en lezen. Het leest erg makkelijk'. Ook vanuit andere hoeken horen we dergelijke signalen. 'Een grappig boekje!' 'Vooral erg leuk voor kinderen.' Als anderen - ook niet winnaars - het boekje hebben gelezen en er iets over kwijt willen ... wij lezen graag mee!
  9. @Marjon van IZZ, bedankt voor de terugkoppeling. De kosten waren een doktersrekening en een antibiotica kuurtje. Samen nog geen 100 euro. Wat ziektekostenverzekering betreft hebben wij de meest uitgebreide dekking. We hebben inderdaad ook al geïnformeerd bij de reisverzekering en die kennen de taalbarrière niet. Dus we gaan zeker proberen de kosten daar nog te verhalen.
  10. Ik heb het ook nog even gecheckt en krijg de volgende reactie: 'De zorgverzekeraar heeft de taak om declaraties te vergoeden inclusief check op rechtmatigheid. Voor buitenlandse zorg speelt ook mee of er, indien mogelijk vooraf, contact is geweest met de alarmcentrale. Op grond van ervaring wordt hier in alle redelijkheid mee omgegaan. We weten niet wat er met het Portugese geval precies aan de hand was. Medische kosten buitenland kunnen onder de zorgverzekering e/o reisverzekering vallen. Het hangt wel van iemand z'n gekozen dekking af. ' Het klinkt dat het in het geval van @Nitram afhangt van de gekozen dekking (?) Klopt dat? Ik zal de voorwaarden zoals jij ze omschrijft ook intern terugkoppelen 👍 En er is dus mogelijk nog iets te verhalen via je reisverzekering. Misschien heb je dat al bekeken, anders de moeite waard? Hopelijk vielen de kosten mee of zijn er nog andere mogelijkheden voor je.
  11. In de voorwaarden van VGZ/IZZ staat: "Nota’s moeten zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans". Nota's in andere talen dan deze worden niet vergoed of je moet ze laten vertalen door een beëdigd vertaler. Maar ja, de kosten daarvan zijn hoger dan een gewone doktersrekening. Dit is ook niet alleen zo bij VGZ/IZZ ik heb even zitten zoeken bij meerdere verzekering, maar daar zie ik dit ook terug. Er is dus niet meer aan de hand @WoutVisser, maar gewoon niet uitgekeerd omdat de rekening in het Portugees is. Zo staat het ook op de terugkoppeling van de IZZ. Goed om rekening mee te houden als je in een anders sprekend land bent dan de bovenstaande talen.
  12. Als een verzekering niet wil vergoeden, dan weigeren zij dat op basis van de gemaakte afspraken in hun polis met de verzekerde. En je hebt -tig verschillende zorgpolissen, dus generaliseren (wat hier gebeurt) is sowieso fout. Is het niet zo dat deze verzekeraar in deze specifieke polis Portugal, of een ander land waar Portugees wordt gesproken, heeft uitgesloten?
  13. Lijkt mij ook. Maar Portugees wil nog niet zeggen dat de rekening uit Portugal komt. Er zijn meer landen waar Portugees wordt gesproken en geschreven. Maar het is wel een Europese taal. Mag toch wel door de verzekering begrepen worden.
  14. Is er hier niet méér aan de hand dan alleen taal? Portugal is een bekend en populair vakantieland, dus NL-zorgverzekeraars zullen wel vaker rekeningen van Portugese ziekenhuizen krijgen.
  15. Ik wist niet dat dit in de kleine lettertjes stond. Staan ze ook in de kleine lettertjes van VGZ/IZZ ? Deze zomer een rekening gedeclareerd in het Duits. Werd zonder problemen meteen vergoed. Waar ligt de grens? Portugal is geen verweggistan. Mijn mening: Dit is inderdaad niet van deze tijd en moet aangepast worden.
  16. Beweging lijkt me op alle fronten voor iedereen goed! En voor sommige groepen mensen net een beetje extra inderdaad. Vanuit het ledencollectief van IZZ vinden we bewegen ook belangrijk. Zo krijgen al onze leden 20% korting op een bestelling bij Futurumshop. We hebben (nog) geen voetbal in ons aanbod, maar wie weet wat de toekomst brengt. Blijf jullie inbreng doen, want die geluiden hebben wij nodig! Dank dus @WoutVisser, voor deze nieuwe bijdrage Groet
  17. Positief Marjon. Ik probeer ideeën aan te dragen waarmee de zorg - en de zorgverzekeraars - voordeel mee kunnen doen. Dit is er één van, met een wellicht effectievere en/of goedkopere behandeling dan wat bij deze kinderen gebruikelijk is. Iets om op te pakken en nader te onderzoeken, zou ik zeggen. Trouwens, ik denk dat lichaamsbeweging voor de GGZ sowieso goed werkt. Zo'n 60 jaar geleden liepen GGZ-cliënten een goed deel van de dag verplicht in een tredmolen. Ze konden daar hun energie kwijt, wat het werk voor de begeleiders en -sters gemakkelijker maakte. Nu is een tredmolen vandaag de dag misschien wat heftig, maar voetballen helpt ook ...
  18. Dit klinkt toch best ok, @WoutVisser? Hoe kijk jij hier tegenaan? Voor de volledigheid voeg ik nog even het webartikel van NHNieuws toe, inclusief filmpje.
  19. Dag @Nitram, goed dat je dit deelt! Heb je al contact gehad met je verzekeraar hierover? Ik heb je signaal in ieder geval doorgegeven, je bent vast niet de enige die dat meemaakt. Dus dank daarvoor! Helaas kan ik je inhoudelijk niet verder helpen, maar dit soort bijdrages zijn heel waardevol voor onze gesprekken met de uitvoerende verzekeraars. Blijf ze dus delen! 👍 Groet, Marjon
  20. CNV Jongeren-voorzitter Semih Eski: 'Jaarlijks hebben 240.000 jonge werknemers burn-out klachten. Het is daarmee beroepsziekte nummer 1 en een zorg van iedereen. Wij pakken dit probleem aan door het taboe te doorbreken op de werkvloer en in gesprek te gaan met werknemers en werkgevers over concrete oplossingen. We willen toe naar een arbeidsmarkt zonder ongezonde werkdruk, maar veel werkgeluk.' CNV Jongeren heeft uitvraag gedaan bij honderden jonge zorgprofessionals naar oorzaken en oplossingen van werkstress en burn-out. De resultaten van het onderzoek én tips voor jonge werknemers en werkgevers hoe werkstress te verminderen, staan in hun handboek Druk of Geluk (versie voor Werknemers). En lees ook: De vakbonden over jongeren, burn-out en verloop
  21. Deze week is het de Week van het Werkgeluk. Een week om even goed bij stil te staan, want werkgeluk is (helaas) nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe belangrijk is werkgeluk? Het allerbelangrijkste! (als je het mij vraagt ... ) Werkgeluk (of werkplezier) staat gelijk aan innovatieve, gemotiveerde, betrokken, productieve én gezonde medewerkers. Een investering dus, die zich terugbetaalt. En als we dat weten, waarom dan maar één weekje aandacht daarvoor? Maar er lijkt iets te gebeuren. Werkgeluk kan weleens dé hr-trend van 2019 worden. En ook in de zorg is het thema 'ontdekt'. Bijvoorbeeld door de St. Anna Zorggroep in Geldrop. Want daar zit Paul Raaijmakers. Paul startte in november 2018 als chief happiness officer (CHO). Wat een fantastisch mooie functietitel! Alleen daar word je al blij van. ‘Ons doel is niet een hogere productiviteit of een lager verzuim’, benadrukt Raaijmakers. ‘Onze focus ligt op werkgeluk. Dat mensen plezier hebben in hun werk en langer bij ons blijven. En dat we sterker staan op de arbeidsmarkt. Natuurlijk zal dit ook positief effect hebben op productiviteit en verzuim. Maar dat staat niet voorop. Jarenlang hebben we de patiënt op één gezet. Nu zetten we naast de patiënt ook de medewerker op die plek.’ Dat klinkt erg goed, toch? Is dit een herkenbare ontwikkeling in de zorg? Hoe is het met jullie werkgeluk gesteld? Alle tips & tricks zijn super waardevol, dus heb je ze, deel ze! Praktische handvatten Vanuit IZZ proberen we ook ons steentje bij te dragen. We hebben daarom met NU'91 het doe-boekje Meer werkplezier in 3 stappen! ontwikkeld: Stap 1 Bepaal welke factoren invloed hebben op jouw werkplezier. Stap 2 Bespreek deze met je leidinggevende. Stap 3 Neem zelf de regie in handen en vergroot je werkplezier. Download het boekje en ontdek welke veranderingen jouw werkplezier vergroten. Meer lezen? Sint Anna zet vol in op werkgeluk Website Week van het Werkgeluk Een plezierige werkweek gewenst! Groet, Marjon van IZZ
  22. Dan denk je goed verzekerd te zijn tegen medische kosten in het buitenland maar dan worden de kosten niet vergoed omdat de rekening in het portugees is. Tsja, achteraf staat het in de kleine lettertjes maar dat is toch niet meer van deze tijd!?
  23. NH nieuws – 19 september 2019. In Hoorn is een voetbalschool van start gegaan, voor kinderen met autisme en ADHD. Voetbaltrainster en pedagoge Tamara Kaaij: ‘Er zijn wel g-teams (gehandicapten-teams) bij voetbalclubs, maar voetbal voor deze specifieke doelgroep is er nauwelijks’. Tamara vervolgt: ‘de kinderen leren vooral ook sociaal-emotionele vaardigheden en samenwerken in teamverband’. Met andere woorden: voetbal is hier geen doel op zich, maar een middel. Als het aan Tamara ligt, opent ze op den duur nog meer scholen in Nederland. Ook stort ze zich op het scholen van trainers en coaches. ‘Het mooiste is natuurlijk dat een kind weer terug kan naar een normaal voetbalteam’.
  24. Afgelopen week is er veel aandacht besteed in de media aan de psychische klachten onder vooral jonge zorgmedewerkers. Ondanks de grotere onzekerheid in de wereld staan deze jonge mensen met zelfvertrouwen in het leven. Ze denken positief over hun toekomst. De zorgopleidingen raken weer vol! Recent onderzoek van IZZ laat zien dat zorgmedewerkers tot 25 jaar meer dan gemiddeld last hebben van lichamelijke en emotionele werkdruk. Het verloop lijkt ook flink te groeien in de eerste jaren van hun loopbaan. Ze overwegen in ieder geval vaker dan gemiddeld te stoppen en haken vaak al af tijdens hun stage. Want zelfs in de opleidingen is er al sprake van psychische belasting. Door de krappe arbeidsmarkt trekken zorgaanbieders al tijdens de stage flink aan jongeren, maar voor een goede begeleiding in die eerste werkjaren, is vaak weinig tijd. Als we dit nu weten, moeten we dan niet veel meer aandacht besteden aan de stap van opleiding naar praktijk? In gesprek IZZ wil in gesprek met het ministerie en werkgevers. We zien daar een rol voor ons. Maar niet zonder de jongeren zelf. Zijn er in de community (jonge) zorgmedewerkers die hierover iets kunnen en willen vertellen? Vanuit persoonlijke ervaring? Misschien zelfs tips & adviezen hoe om te gaan met de toenemende druk? Kunnen we elkaar hierbij helpen en zo ja, hoe? Meer lezen over het onderzoek? Zorggebruik stijgt opnieuw: jonge zorgmedewerkers zoeken vaker psychische hulp Artikel Trouw Bovenstaand is een samenvatting uit het blog van Roland Kip: Wanneer geven we tijd aan jongeren?
  25. In de zomer van 2019 hebben we 8 nieuwe verhalen uitgeschreven en hebben de foto- en videoshoots plaatsgevonden van de personen achter het verhaal. Deze verhalen zullen we de komende tijd met jullie delen in de Zorg en op izz.nl. Ter inspiratie hoe collega’s goed voor zichzelf zorgen en hoe je gezond en plezierig aan het werk kunt blijven. Vast een kijkje achter de schermen? Bekijk dan de video Making off - Deel je verhaal met IZZ.
  26. ‘Elf nieuwe leden in de community de afgelopen week, wauw! Maar waarom zie ik dat nu pas? En wie zijn die leden dan? Is het niet handig maar vooral ook leuk dat ze zich even voorstellen? Aan mij, of aan iedereen?’ Ik vanochtend in overleg met mijn leidinggevende (‘Hoe deed Isa dat eigenlijk, het verwelkomen van nieuwe leden’?), een mooi welkomstbericht opgesteld naar de nieuwe leden, bíjna verstuurd … Heb ik mezelf eigenlijk al voorgesteld? Als opvolger van? Nee! Inmiddels al drie weken op de plek van ‘Isa van IZZ’. Rijkelijk laat - excuses daarvoor - maar hier komt ‘ie dan eindelijk. Sorry, sorry, sorry. Hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen … Ik ben ‘Marjon van IZZ’, gestart dus op 12 augustus 2019 als community manager bij Stichting IZZ. Ik werk hier vooralsnog tijdelijk op interimbasis. Primair om de taken van Isa over te nemen en mee te denken over de ontwikkeling van en in de community. Isa heeft iets heel moois opgebouwd en achtergelaten, hier ga ik zeker met grote zorgvuldigheid mee om. Ik woon samen met vriend, zoon en vier honden. Ben een echt buitenmens: wandelen, mountainbiken, reizen, kamperen, met de honden trainen (4 sledehonden). Ik sta nooit stil zeg maar. Maar probeer uiteraard wel goed voor mezelf te blijven zorgen Voor mijn werk bij Stichting IZZ heb ik veel in het onderwijs gewerkt als online adviseur, webredacteur, social media adviseur, webmaster etc. Maar ook de combinatie van Zorg en Verzekeringen is mij niet onbekend. Ooit mijn communicatieloopbaan begonnen als marketingcommunicatiemedewerker bij OHRA Verzekeringen en recent (2017-2018) gewerkt als online adviseur bij ZZG Zorggroep in Groesbeek. Uiteindelijk komt alle kennis & expertise op zowel werkinhoudelijk vlak als kennis van de organisatietak in deze functie samen. Ik heb er veel zin en hoop met velen van jullie kennis te mogen maken! Live of online. En ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen, valkuilen, knelpunten maar vooral ook inspirerende en mooie momenten van het werken in de zorg. Deel ze en praat erover. Stel vragen. Want dat jullie goed zorgen voor een ander staat als een paal boven water. Zorg vooral ook goed voor jezelf! Bij vragen weten jullie mij dus nu alvast te vinden …
  1. Load more activity