Alle activiteit

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt     

  1. Today
  2. Afgelopen week
  3. Hoe ga ik om met opvliegers?

    Hallo Janine, de oestrogenen heten overigens fyto-oestrogenen. Ik zag een tikfout in de tekst. Daarnaast heb ik nog een tip. Als je gaat slapen leg een voet boven het dekbed. Je lichaamsthermostast reageert daarop. Deze voet wordt kouder. Dit helpt ook tegen opvliegers. Laat me even weten waar je baat bij hebt. groetjes wilmy
  4. Hey Jessica, Allereerst wil ik je zeggen dat ik het knap vindt dat je dit alles deelt en open bent. Ik denk dat je al goed bezig bent door goed je grenzen aan te geven en het bespreekbaar te maken in het team. Je moet het met elkaar doen en samen de verantwoordelijkheid dragen! Blijf dit doen! veel sterkte
  5. Hoe ga ik om met opvliegers?

    Hoi Janine, Vito-oestrogenen zijn pillen. Die je ook twee keer per dag moet nemen. Ze zijn te bestellen bij Care for Women. Groetjes, Wilmy
  6. Hoe ga ik om met opvliegers?

    Dankjewel Wilmy en Nicole! ik ga het uitproberen:-) Met vito oestrogenen bedoel je bepaalde voeding die goed is? Groetjes, Janine
  7. Hoe ga ik om met opvliegers?

    Dag Janine, Nicole adviseert om te starten met salie capsules, twee maal per dag (te koop bij een goede natuurwinkel) en daarnaast Vito-oestrogenen, menopauze forte, 2 maal per dag, te nemen. Dit is een goede combinatie. De vito-oestrogenen zijn via de website van Care for Women te bestellen en waarschijnlijk ook gewoon online. Groetjes, Wilmy en Nicole
  8. De link van het boek is weggevallen. Bij deze: https://www.boekscout.nl/shop2/boek.php?bid=8639
  9. Hallo, Ik schreef een boek over mantelzorg namelijk: "Ubuntu, Mantelzorgers delen hun verhaal". Ik interviewde in het boek o.a. Rachid, Evi, Poebathie en Bram over hun zorgsituatie, verlangens, (culturele) achtergrond en toekomst. Ook geef ik in het boek tips aan mantelzorgers waar je terecht kunt met je vragen en verhaal. Meer weten? Kijk dan even in de bijlage. Hartelijke groet, Eline persbericht.docx
  10. Hoe ga ik om met opvliegers?

    Dag Janine, Dat is inderdaad vervelend s’nachts. Dan wil je slapen. Opvliegers onderbreken je slaapritme. Waar je op kan letten zijn de volgende dingen. Pittig eten kunnen de opvliegers verergeren , evenals alcohol . Soms helpt het om het dekbed snel terug te slaan en te wachten tot je huid weer droog is en je het een beertje koud krijgt, dan val je daarna vaak wat makkelijker in slaap. Gebruik katoenen nachtkleding. Zorg voor goede ventilatie op de slaapkamer. Beter een frisse kamer dan een warme kamer. Ik ga ook nog aan Nicole( overgangsconsulente ) vragen of zij nog tips heeft. Of er mogelijk nog middelen zijn die zouden kunnen helpen. Probeer er ook ontspannen mee om te gaan. Ergernis en frustratie werken niet bevordelijk. Succes en sterkte. Wilmy ps ik kom terug op jouw vraag als Nicole mogelijk nog tips heeft
  11. Stel je vragen aan de overgangscoach en consulent

    Het spreekuur met @Overgangsproof Coach & Consulent is afgelopen. Heb je vragen over de overgang? Stel ze in het forum Hormonen en de Overgang. Zoals @janine haar vraag over opvliegers plaatste:
  12. Hoe ga ik om met opvliegers?

    Goedemorgen, ik zou het fijn vinden om tips te krijgen die helpen tegen de opvliegers. Overdag is niet erg, maar 's nachts slaap ik er slecht door wat veel impact heeft op mijn energie. Ik heb al een aantal dingen uitgeprobeerd, dunner dekbed, Ymea. Alvast bedankt! Groetjes, Janine
  13. Eerder
  14. Stel je vragen aan de overgangscoach en consulent

    Goedemorgen Judith, Wat een heftig verhaal, we begrijpen je problematiek. Mogen we je een paar suggesties doen? Je stresssysteem is mogelijk overbelast, dat geeft ook veel lichamelijke klachten die overeenkomen met overgangsklachten. Hiervoor zouden massages, sauna en gesprekken met lotgenoten kunnen helpen. Ter ondersteuning van je vitaliteit zou je wellicht een gebaat zijn bij natuurlijke multi vitaminen, en dan vooral Vitamine C, in hoge dosering, Magnesiumcitraat, en Vit D is noodzakelijk. Is er in het ziekenhuis waar jij behandelt bent een mogelijkheid tot revalidatie? Je kan informatie inwinnen via je behandelend arts. Daarnaast kan je veel baat hebben bij persoonlijke begeleiding door een therapeut, te denken aan een overgangscoach, zij kan met je meedenken in meerdere mogelijke oplossingen. Succes, Wilmy en Nicole
  15. Stel je vragen aan de overgangscoach en consulent

    Goedemorgen, ik ben Judith 50 jaar. Zit al lang vervroegd in de overgang dmv erfelijke borstkanker. Heb zoveel klachten en voel me lichamelijk wel 80 jaar. Al veel geprobeerd en vaak bij de huisarts geweest. Hij zegt dat t de gevolgen zijn van alle opreaties, chemo, vervroegde overgang enz. Hormonen mag ik niet meer gebruiken. Voel me vaak radeloos, wanhopig en eenzaam. Mijn man begrijpt me gelukkig maar een prettig leven is t niet meer. In de medische wereld vind ik weinig begrip en hulp. Groetjes Judith
  16. Stel je vragen aan de overgangscoach en consulent

    Wij zitten er klaar voor: van 10.00 tot 11.00 uur kun je ons hier vragen stellen en met ons (en elkaar) in gesprek gaan. Wij zijn Wilmy en Nicole, overgangscoach en verpleegkundig overgangsconsulent. Stel hieronder je vraag. Log dan eerst even in. Als je nog geen profiel hebt dan moet je je even registreren. Dat kan ook onder dit bericht. We spreken je graag.
  17. Actueel in het nieuws: zorgverleners komen in de problemen met hun baan, omdat ze te enthousiast in medische dossiers kijken van patiënten waar ze niets mee te maken hebben. Let dus op wat je doet … en ook op wat je tegen elkaar zegt. Bijvoorbeeld in een koffiepauze. Ik herinner me maar al te goed hoe graag zorgverleners met elkaar over hun werk kletsen … en hoe slecht ze de regels over patiëntprivacy daarbij vaak naleven -- als ze die regels al kennen ...
  18. Week van de Overgang: ga in gesprek met de overgangscoach en consulent

    Wij hebben net ons profiel aangemaakt . We hebben er ontzettend veel zin in. Groetjes Wilmy & Nicole
  19. Aan alle vrouwen die meegedaan hebben aan de winactie van het boek Alles over werken tijdens de overgang: Het is de Week van de Overgang, deze week. En daarom hebben we a.s. donderdag een verpleegkundig overgangsconsulent en een overgangscoach te gast in de community. Je kunt hen vragen stellen en om advies vragen. Lees er alles over in onderstaand bericht (even klikken op de titel):
  20. Zit je met vragen of twijfels over de overgang, die je voor zou willen leggen aan een deskundige? Op donderdag 11 april van 10.00 tot 11.00 uur kun je terecht voor een (kosteloos) online gesprek met een overgangscoach en een verpleegkundig overgangsconsulent. Je vindt de coach en consulent in het forum Hormonen en de overgang. Om 10.00 uur starten zij een gesprek, waar jij - als je ingelogd bent - aan mee kunt doen. Stel je vraag, deel een dilemma en krijg advies, of deel een tip. Als je jouw vraag op een ander tijdstip die dag stelt, reageren zij daar om 17.00 uur ook nog op. Log rond die tijd dus gerust nog een keertje in. Onder dit bericht vind je de mogelijkheid om in te loggen, of om te registreren (als je nog geen profiel hebt). Ook als je geen IZZ lid bent, kun je je registreren en meedoen.
  21. @Marina Schriek, @anitaveerhuis en @Dorothe Elbersen wat een hartverwarmende en helpende woorden voor @jessicavdelzen! En voor iedereen die meeleest met gelijksoortige vragen. Dit is een heel waardevol gesprek, bedankt daarvoor. Aansluitend op Marina's vermelding van het ledenvoordeel van IZZ plaats ik hier ook even de link naar het boek.
  22. Hoi Jessica, Wat je vertelt is heel herkenbaar. Hoewel het absoluut niet leuk is, heb je nu wel een belangrijk waarschuwingssignaal gekregen. Wat mij opvalt is dat er direct mee aan de slag gaat, over nadenkt, bij jezelf te rade gaat en actie onderneemt. Dat is zonder overdrijving fantastisch! Veel mensen die zichzelf 'opeens' in een vette burn-out vinden, hebben eerder dit soort momenten niet of onvoldoende opgemerkt als significant genoeg om iets mee te doen. Jij doet dat wel en daar mag je best trots op zijn. Die wijsheid bezit je dus al. Je vraagt om tips om te voorkomen dat het toch nog echt 'mis' gaat. Ik geef je er graag een paar, hoewel de reacties van Dorothe en Anita je zeker al een eind op weg kunnen helpen. Eerst wil ik toch graag benoemen dat er niets 'mis' gaat wanneer je last van stress-klachten of een burn-out krijgt. Juist die aanname geeft je een achterstand op je weg naar herstel. Veel mensen vinden burn-out een uiting van zwakte, ze voelen zich een sukkel of een loser, maar niets is minder waar. Juist de krachtige mensen gaan zo lang door tot ze echt hun balans ver kwijt zijn. De oplossingen om weer in balans te krijgen kent vrijwel iedereen, maar het ook toepassen en doen, daar komt het vaak niet van. Zeker in de zorg-sector bij al die lieve krachtige mensen die voor anderen zorgen, komt het vaak voor dat mensen zichzelf wegcijferen... zo de burn-out in. Wanneer dan die (bijna) burn-out voorbijkomt, geeft dat een krachtig signaal waardoor de boodschap dat je écht beter voor je zelf moet zorgen wél aankomt. De burn-out creëert dan het moment waarop je tot veranderingen kunt komen, waar je voorheen niet aan toe kwam of niet aan wilde. Nu moet je wel! En dat is alleen maar goed. Hoe eerder je gaat zien dat de burn-out geen straf of falen is, maar je iets brengt, hoe gemakkelijker je openstelt voor alles wat er te leren valt naar aanleiding van je burn-out. De oorzaken van een burn-out zijn voor iedereen persoonlijk, maar er zijn er wel een aantal te noemen die vaak op gaan. Je eigen grenzen niet bewaken, het oordeel van anderen aantrekken, andermans welzijn boven dat van jezelf stellen, conflictvermijdend gedrag, jezelf niet op waarde schatten, te weinig tijd voor jezelf nemen, symptomen negeren zoals hoofdpijn, vermoeidheid, geen puf of zin hebben in dingen die je normaal wel leuk vindt, vaker chagrijnig reageren naar de mensen die je lief zijn, etc. De burn-out helpt je om in te zien dat al het bovengenoemde misschien wel gemakkelijk of voor de hand liggend is omdat je het al tijden zo hebt gedaan, maar dat je er niet gelukkiger van wordt, waardoor je uiteindelijk fysieke en mentale klachten ontwikkeld. Die kunnen dus zo heftig zijn dat je niet meer tot werken in staat bent. Wat kun je doen? Benoem dat de situatie inderdaad heel heftig is en dat het heel belangrijk is om in samenspraak met elkaar tot oplossingen te komen. In je eentje het fort bewaken lukt maar beperkte tijd. Besef dat 'quality-time' voor jezelf onmisbaar is om je balans te herkrijgen en behouden. Bedenk waar je blij van wordt en reserveer tijd daarvoor. Al moet je een oppas nemen zodat jij een avondje kan badderen. En één keer doen is niet afdoende. Voor jezelf zorgen moet een goede gewoonte zijn. Vaak gaat het bij een (bijna) burn-out niet om heftige activiteiten. Nu zul je vooral profijt hebben van wandelingen in de natuur, rustig bewegen, liefst buiten, tijd voor gesprekken met lieve vriend(inn)en, yoga, meditatie, misschien wel schilderen, knutselen, kleuren, schrijven of muziek luisteren met een potje rustgevende kruidenthee erbij. Ik vind het echt heel goed dat je je gespannen gevoel direct aangekaart hebt bij je collega's. Dat geeft voor jezelf ruimte en biedt hen de kans om mee te werken aan verbeteringen. Het is zo dat niet alle organisaties zo ingericht zijn dat iedereen goed tot zijn recht kan komen. De werkcultuur is natuurlijk van grote invloed. Toch ligt de oplossing ten eerste bij jezelf. Wanneer je aandacht geeft aan je persoonlijke balans, ga je je vanzelf weer sterker voelen. Die kracht kun je gebruiken om zaken te benoemen en bespreekbaar te maken. Wanneer jij last hebt van de hoge werkdruk kun je op je vingers natellen dat dat voor veel meer mensen in de organisatie geldt. Uit ervaring weet ik hoe bevrijdend het is wanneer het taboe op 'last hebben van stress' opgeheven wordt. Hoe fijn is het om te weten dat je niet de enige bent, en samen te werken aan oplossingen binnen de organisatie. Zelfs wanneer het je taak niet direct is, voelt het toch goed om onderdeel van de oplossing te zijn, i.p.v. afwachten en hopen dat er ooit eens iets verandert. Jessica, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Mocht je nog steeds heel zwaar hebben, begin dan bij de basis. Zorg voor voldoende slaap. Drink veel water. Ga dagelijks naar buiten om te bewegen. Let goed op je ademhaling (helemaal naar je buik toe). Probeer stress-gevoelens niet weg te eten, daar zit je oplossing niet. Je functioneert beter wanneer je darmen goed werken, dus eet liever minder dan meer. Je doet het al, maar praat met mensen om je heen, niet om te klagen en schuld toe te wijzen, maar om te erkennen dat je in een lastig parket zit en te onderzoeken wat allemaal bij kan dragen aan het herstellen van je balans. Heel veel sterkte gewenst!! Marina Ps. Ik zou nog zoveel meer tips willen geven, maar laat het er dan maar bij dat je nu nog met een flinke korting mijn boeken aan kan schaffen via de ledenaanbieding van IZZ. In het burn-out boek onderzoek ik 220 pagina's lang wat je kan helpen om je burn-out te voorkomen of te boven te komen.
  23. Beste Jessica, Ik herken jouw probleem ook. En ik sluit me aan wat Dorothe zegt. Ik heb namelijk ook ontdekt dat ik vooral mezelf moest veranderen: dan pas kun je jezelf helpen. Anderen "doen" het namelijk niet voor je, maar ze accepteren echt wel als je een keer "nee" zegt: ook dat heb ik zelf ervaren. Mijn eigen grenzen aangeven; dat is belangrijk en daarmee help je jezelf en anderen accepteren dat echt! Ik heb hulp gezocht bij een psycholoog en dat heeft mij echt geholpen. Ook omdat ik eerlijk naar mezelf ben geweest en mijn zwakheden heb geaccepteerd en probeer daar mee om te gaan. Tuurlijk heb ik af en toe een terugval maar daar leer je ook weer van; zeker als je het zelf ziet! Daarnaast helpt rust ook echt. Ik accepteer dat ik mijn rustmomenten nodig heb. Ook ben ik meer in de buitenlucht en volg ik yogalessen; ook een aanwinst voor mij. Ik wens je sterkte toe, Jessica en ik geloof dat het echt goed komt.
  24. Beste Jessica, ik herken het gegeven dat je nu , nu op het werk de gezamenlijke verantwoording is geregeld, je denkt zo nu kunnen we weer verder. Omdat je op meerdere plaatsen actief bent , lijkt het dat een plek het probleem is. Maar wat ik ervaren heb was dat ik het probleem was. Ik heb met behulp van een psychologe dit ontdekt en er toen aan kunnen werken door in het begin heel duidelijk grenzen te stellen. En dat iets wat je leuk vindt wel minder belastend is , maar als je nog niet helemaal in balans bent kan je dat meer uit balans brengen. Ook heb ik elke dag iets ontspannends gedaan., al was het maar de hond langer uitlaten. Mijn tip is dan ook, stel je grens en maak je hoofd elke dag even leeg. Succes
  25. Het Financieele Dagblad van 6 april: Het Amsterdamse Academisch Medisch Centrum (AMC) heeft besloten om zelf CDCA te maken, een medicijn tegen de stofwisselingsziekte CTX (met ruim 60 patiënten in Nederland). Fabrikant Leadiant heeft hiervoor gedurende 10 jaar het recht op alleenverkoop. Het probleem: het AMC maakt CDCA voor ongeveer 25.000 euro, en Leadiant vraagt er circa 200.000 euro voor. Het AMC wilde dit medicijn blijven gebruiken, en was bang dat de zorgverzekeraars het niet meer zouden vergoeden. Het AMC loopt met zijn initiatief het risico om voor de rechter gesleept te worden, want Leadiant dreigt flink wat ‘handel’ mis te lopen. Toch heeft het AMC besloten om dit risico te nemen, met de opmerking dat CDCA vroeger voor circa 35.000 euro te koop was. Het AMC steekt op een loffelijke manier zijn nek uit: de aldus uitgespaarde 175.000 euro per medicijn kan nu voor andere zorgdoelen worden bestemd. En/of voor het matigen van de premie van onze zorgverzekering.
  26. @Marina Schriek Bij mij is het pas 3 weken geleden begonnen. Ik kwam toen terug van een heerlijke zonvakantie, en de bewuste zondag dacht ik er aan dat ik de volgende dag weer moest gaan werken. Op dat moment kreeg ik een heel gespannen gevoel, wat niet weg wilde gaan, en flinke huilbuien. Die maandag ging het op het werk ook niet erg lekker. Ik heb er vanaf het eerste moment wel thuis over gepraat met mij partner. De dagen die volgende waren ontzettende zwaar, en de woensdag spande de kroon. Onderweg naar kantoor (thuiszorg) heb ik echt moeten huilen, dat er een flinke druk lag. Ik heb toen echt gedacht dat het elke moment echt helemaal "fout" zou gaan. Uiteindelijk heb ik het een dag later ook met mijn collega besproken en zij herkende alles en kon het heel goed voorstellen. Ik heb het toen ook bij meerdere collega's aangegeven, wat ook wel fijn was om het niet voor mezelf te houden. Die week ben ik bewust bezig geweest op welke moment ik me zo gespannen voelde om zo te kunnen ontdekken wat de oorzaak kon zijn. Dit was al snel duidelijk. Het lag duidelijk op het werk. Op dit moment zit ik in verschillende functies/posities. Ik ben in opleiding tot wijkverpleegkundige, werk nog gewoon als verpleegkundige in het team. Daarnaast zij wij pas met een ander team samen gegaan dus dat loopt ook nog niet heel soepel, personeelstekort. Een valkuil van mij is dat ik snel zie wat er moet gebeuren en dit ook snel naar me toe trek en dat dan ook bij mij blijft liggen. Dus al met al erg veel taken en team nog draaiende proberen te houden is toch te veel van het goede. Afgelopen week heb ik dit tijdens het werkoverleg besproken en enkele taken verdeeld onder andere collega's wat erg fijn is zodat ik nu niet meer het idee heb dat ik overal verantwoordelijk voor ben. Dus nu gaat het eigenlijk wel weer goed geen gespannen gevoel meer, maar ik ben bang dat ik er te ligt over denk dat het nu wel "over" is. Ik zou graag tips willen hoe kan ik hier verder mee omgaan, wat kan ik doen om dit in de komende tijd te voorkomen, dat geen terug val komt. Ik ben echt bang dat het toch nog echt "Mis" kan gaan. Groetjes Jessica
  27. Mijn collega's zitten tegen een burn-out aan; wat kan ik doen?

    Als de leidinggevende er stoïcijns onder blijft, dan zou ik mij met alle collega's ziek melden. Het is toch niet de bedoeling dat jullie met zijn allen over de schreef gaan en werkelijk ziek worden. Misschien helpt het ook om de directie en het Bestuur van deze kwestie op de hoogte te stellen, voorop gesteld dat zij hier serieus kennis van willen nemen. Het blijft een hachelijke situatie en ik vind het misdadig van de betrokken leidinggevende dat hij/zij zo maling heeft aan de gezondheid/het welbevinden van zijn/haar mensen! Direct ontslaan deze leidinggevende: is m.i. niet geschikt voor deze functie. Heel veel sterkte en kracht en.....succes! Groet van @Matima Verbeek
  28. En de winnaars zijn: @Hennie, @Wilma van Zelst, @Ingrid van Elderen, @Anja De Jong en @francienweel! Gefeliciteerd! We ontvangen graag jullie postadressen per mail, zodat we het boek op kunnen sturen. Mail je adres naar community@stichtingizz.nl en het boek komt naar je toe! Heel veel leesplezier. En we horen graag hier in de community wat je van Sarons boek leert. Leuk en interessant voor alle anderen, die het boek niet gewonnen hebben Voor al die anderen, jammer dat je het boek niet gewonnen hebt! Je kunt het boek met korting aanschaffen via het IZZ ledenvoordeel! Kijk hier: https://www.izz.nl/ledenvoordeel/30-korting-op-het-boek-alles-over-werken-tijdens-de-overgang
  1. Meer activiteit laden